Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 januar 2024 06:57
Del på Facebook
For mye snø på hus- og hyttetak kan skade konstruksjonen, advarer forsikringsselskapet If. Foto: Lise Åserud / NTB
For mye snø på hus- og hyttetak kan skade konstruksjonen, advarer forsikringsselskapet If. Foto: Lise Åserud / NTB

Denne uken snør det kraftig flere steder i landet. Blir det for mye snø kan dette skade hus- og hyttetak, advarer forsikringsselskapet If.

– Hvis du opplever at dører og vinduer går tregt, eller ser nedbøyninger i huset, kan det være et varsel om at taket ditt er utsatt for høy belastning, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding.

I verste fall kan taket kollapse enten helt eller delvis, advarer forsikringsselskapet.

Byggeår har betydning

– Hvor mye taket tåler avhenger blant annet av hvor gammelt huset er, sier byggteknisk rådgiver Ingeborg B. Engh i Huseierne til NTB.

Hun forteller at takkonstruksjonen spiller en viktig rolle, og at hus som er bygget etter 1980-tallet vanligvis tåler mer enn eldre hus med spinklere takkonstruksjoner.

Direktoratet for byggkvalitet skriver på sine nettsider at dette er noe man kan finne ut av ved å se i beregningsgrunnlaget fra da huset ble oppført, eller ved å kontakte kommunen.

Eldre hus, oppført mellom 1950 og 1979 er vanligvis konstruert slik at taket tåler inntil 50 cm tørr snø og 40 cm våt snø, skriver de.

Annonse
Annonse

Anbefaler å måke jevnt

– Det kan være lurt å heller fjerne snøen litt for tidlig enn litt for sent, sier Engh til NTB, og legger til at det spesielt lurt å måke taket før mildvær med sludd og regn setter inn.

Hun understreker at det er viktig å tenke på sikkerhet ved måking, og anbefaler at man bruker sikringsverktøy eller ha noen på bakken som kan følge med.

– Et godt tips kan være å bruke en takmåker. Det finnes egne verktøy som gjør at man kan måke taket mens man selv står på bakken. Det kan være praktisk dersom taket er veldig bratt, eller man av ulike grunner ikke kan klatre opp, sier hun.

Sigmund Clementz i If påpeker at det er viktig at taket måkes jevnt.

– Takflatene må hele tiden ha mest mulig jevn belastning under måking av tak, og det er lurt å måke på hver side av taket vekselvis, sier han.

Clementz anbefaler at man lar det ligge igjen 10 til 15 centimeter med snø, slik at man ikke risikerer å skade taktekkingen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse