Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 januar 2024 11:09
Del på Facebook
Ada Hegerberg snakker om egen skade. Foto: Terje Pedersen / NTB
Ada Hegerberg snakker om egen skade. Foto: Terje Pedersen / NTB

Skader har skapt trøbbel for Ada Hegerbergs karriere. Nå innrømmer hun at få visste omfanget av en av de mest alvorlige smellene hun har slitt med.

Hegerberg skriver om egne skadeerfaringer i en kronikk i den britiske storavisen The Guardian.

Annonse
Annonse

Der uttrykker hun stor frustrasjon og bekymring rundt belastningen det tette kampprogrammet i internasjonal kvinnefotball påfører aktørene. Dette relaterer hun videre til egen skadehistorikk.

«Jeg hadde vært skadefri i hele karrieren, år ut og år inn, og vunnet trofeer og levert på toppnivå. Men de siste årene har jeg vært uheldig med et tretthetsbrudd som påvirket kroppen min», skriver Lyon-stjernen – og fortsetter:

«Svært få mennesker visste eller forsto omfanget av denne skaden, hva som forårsaket den og om den ville påvirke meg på lang sikt, men til tross for det har jeg sløvt blitt stemplet som skadeutsatt».

Det siste er den norske stjernen lei av.

Annonse
Annonse

«Skadeperioden ligger nå bak meg. Jeg er lei av å bli satt i boks. Det vil alltid hefte et «dette vil ikke vare»-forbehold knyttet til anerkjennelsen av formen min, men jeg har sluttet å bruke energi på å svare på disse spørsmålene, og det burde alle spillere også», skriver Hegerberg med adresse til kritikerne sine.

Det omtalte tretthetsbruddet stammer fra noen år tilbake og kom i kjølvannet av en alvorlig kneskade. Til sammen var Hegerberg plassert på sidelinjen i 20 måneder.

«Jeg måtte grave dypt for å løfte meg ut av skadehelvetet jeg var i en kort periode, finne den rette kompetansen og kunnskapen, og jeg var heldig fordi jeg hadde folk rundt meg til å hjelpe meg med det. Ikke alle får det», skriver Hegeberg.

Hun mener grep rundt kampbelastning og skadefare er nøkkelen dersom kvinnefotballen skal få et nytt løft internasjonalt.

«Hvis du virkelig vil se kvinnefotballen vokse, må du holde spillere tilgjengelige. Akkurat nå er det en helvetes utfordring», skriver Hegerberg.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse