Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Nylig uttalte politisk kommentator i NRK Tone Sofie Aglen følgende: «Når selv de minste fødetilbudene fredes så lenge det er forsvarlig, kan man lure på om dette er så betent at ingen våger å røre det. Det kan virke enklere å bare la naturen gå sin gang inntil et tilbud blir så marginalisert at de avvikles av seg selv. Det skjedde med fødetilbudet i Kristiansund som politikerne vedtok å opprettholde, men som ingen ville jobbe ved. Resultatet ble at den i praksis la seg ned av seg selv.»

Dette er feil. Her gjentar Aglen etablerte myter skapt av helseforetaket selv. De samme uttalelsene har vi også hørt tidligere fra helseminister Ingvild Kjerkol.

Annonse
Annonse

Det jukses for tiden, ble det jukset her også da føden i Kristiansund stengte?

Det er en velkjent strategi fra helseforetak å ødelegge gode arbeidsmiljø innenfra. Uthalingstaktikk og fryktkultur kan sabotere en rekrutteringsplan, hvis en slik plan foreligger.

I Kristiansund måtte man satse på rekruttering etter stortingsvedtaket. Da lyktes de i løpet av ett år å rekruttere flere ansatte. Noe Aglen må ha misset.

I en tekstmelding fra en på innsiden fra mars 2022 ble det listet opp:

  • 4 gynekologer (den femte signerte rett over påske samme år)
  • 6 jordmødre
  • 3 jordmødre i siste fase før signering
  • 3 sykepleiere
  • 1 barnepleier
  • 3 sykepleiere på utdanning til å bli jordmødre

Det er kjent at flere signerte etter denne oppsummeringen. Samtidig rekrutterte de flere også til Molde. Et rekrutterings- eventyr andre fødeavdelinger i landet bare drømmer om.

August 2022 fikk en av gynekologene kreft og en lis-lege ble gravid. Den gravide ble raskt erstattet. Mens ingenting ble gjort for å finne vikar til den syke legen. Noe som ville vært enkelt dersom det var vilje til å bruke pengene i Kristiansund.

Annonse
Annonse

Det var det ikke og hun ble kastet foran bussen. Ledelsen gikk av uten å etterspørre hvordan pengene var brukt. De ga regelrett opp. De fikk en akutt uforutsett hendelse de kunne skylde på.

Ingen har reagert på at helseforetaket jukset med pengene, og helseministeren syntes visst det var greit. Helse og Omsorgsdepartementet krevde aldri et prosjektregnskap.

Aglen bør etterspørre info fra helseministeren og helseforetaket om antall fagfolk som signerte. Hun kan samtidig etterspørre årsaken til at det var strengere kriterier for drift av føden i Kristiansund enn andre steder.

Og for de som er skeptisk til mindre fødetilbud, halvparten av landets fødetilbud har et estimert fødselstall under 500. Vi kan ikke legge ned alle sammen? Gjøvik og Elverum er to store fødeavdelinger på mellom 5- 700 fødsler årlig. De legges også ned. Så her er det ingen logikk. Forskning viser at det er risiko ved reisevei og geografisk utforming av landet vårt krever nærhet til akutt og føde.

Politisk innblanding er nødvendig i slike spørsmål. Og vi er avhengig av et kritisk gravende media som ikke tar til takke med enkle konklusjoner. Vi forventer mer av NRK.

Av: Anja C Solvik (styremedlem i Bunadsgeriljaen) og Ingrid Uthaug (styreleder Bunadsgeriljaen)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er fullstendig klar over dagens tall, også for FV661. For å sikre grunnlag for arbeidet har eg løpande konsultering hos ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har ikke gjort noe regnestykke. Jeg har kun sitert SVV sine utsagn fra side 78/79: https://www.vegvesen.no/contentassets/bd2893c57ec24684b00e5c346f507166/planbeskrivelse_vedtatt.pdfSVV sier: «Etter at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse