Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Nylig uttalte politisk kommentator i NRK Tone Sofie Aglen følgende: «Når selv de minste fødetilbudene fredes så lenge det er forsvarlig, kan man lure på om dette er så betent at ingen våger å røre det. Det kan virke enklere å bare la naturen gå sin gang inntil et tilbud blir så marginalisert at de avvikles av seg selv. Det skjedde med fødetilbudet i Kristiansund som politikerne vedtok å opprettholde, men som ingen ville jobbe ved. Resultatet ble at den i praksis la seg ned av seg selv.»

Dette er feil. Her gjentar Aglen etablerte myter skapt av helseforetaket selv. De samme uttalelsene har vi også hørt tidligere fra helseminister Ingvild Kjerkol.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det jukses for tiden, ble det jukset her også da føden i Kristiansund stengte?

Det er en velkjent strategi fra helseforetak å ødelegge gode arbeidsmiljø innenfra. Uthalingstaktikk og fryktkultur kan sabotere en rekrutteringsplan, hvis en slik plan foreligger.

I Kristiansund måtte man satse på rekruttering etter stortingsvedtaket. Da lyktes de i løpet av ett år å rekruttere flere ansatte. Noe Aglen må ha misset.

I en tekstmelding fra en på innsiden fra mars 2022 ble det listet opp:

  • 4 gynekologer (den femte signerte rett over påske samme år)
  • 6 jordmødre
  • 3 jordmødre i siste fase før signering
  • 3 sykepleiere
  • 1 barnepleier
  • 3 sykepleiere på utdanning til å bli jordmødre

Det er kjent at flere signerte etter denne oppsummeringen. Samtidig rekrutterte de flere også til Molde. Et rekrutterings- eventyr andre fødeavdelinger i landet bare drømmer om.

August 2022 fikk en av gynekologene kreft og en lis-lege ble gravid. Den gravide ble raskt erstattet. Mens ingenting ble gjort for å finne vikar til den syke legen. Noe som ville vært enkelt dersom det var vilje til å bruke pengene i Kristiansund.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det var det ikke og hun ble kastet foran bussen. Ledelsen gikk av uten å etterspørre hvordan pengene var brukt. De ga regelrett opp. De fikk en akutt uforutsett hendelse de kunne skylde på.

Ingen har reagert på at helseforetaket jukset med pengene, og helseministeren syntes visst det var greit. Helse og Omsorgsdepartementet krevde aldri et prosjektregnskap.

Aglen bør etterspørre info fra helseministeren og helseforetaket om antall fagfolk som signerte. Hun kan samtidig etterspørre årsaken til at det var strengere kriterier for drift av føden i Kristiansund enn andre steder.

Og for de som er skeptisk til mindre fødetilbud, halvparten av landets fødetilbud har et estimert fødselstall under 500. Vi kan ikke legge ned alle sammen? Gjøvik og Elverum er to store fødeavdelinger på mellom 5- 700 fødsler årlig. De legges også ned. Så her er det ingen logikk. Forskning viser at det er risiko ved reisevei og geografisk utforming av landet vårt krever nærhet til akutt og føde.

Politisk innblanding er nødvendig i slike spørsmål. Og vi er avhengig av et kritisk gravende media som ikke tar til takke med enkle konklusjoner. Vi forventer mer av NRK.

Av: Anja C Solvik (styremedlem i Bunadsgeriljaen) og Ingrid Uthaug (styreleder Bunadsgeriljaen)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse