Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 januar 2024 07:52
Del på Facebook
Vindkraftinvestor Harald Dirdal sier at vindparken i Lebesby kan stå ferdig i 2030 hvis de får konsesjon fra NVE i sommer. Planene møter motstand fra reindriftssamene. Illustrasjonsfoto: Annika Byrde / NTB
Vindkraftinvestor Harald Dirdal sier at vindparken i Lebesby kan stå ferdig i 2030 hvis de får konsesjon fra NVE i sommer. Planene møter motstand fra reindriftssamene. Illustrasjonsfoto: Annika Byrde / NTB

En vindkraftinvestor ønsker fortgang i utbyggingen i det han kaller en «steinørken» på Finnmarksvidda. Samene sier området er viktig for reinbeite.

Sammen med selskapet St1 vil vindkraftinvestor Harald Dirdal bygge en stor vindpark i et fjellområde i Lebesby, skriver Teknisk Ukeblad. Vindmøllene vil bli rundt 200 meter høye og med 100 turbiner som kan produsere 800 MW.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dirdal omtaler området som perfekt for vindkraftutbygging fordi det ligger fjernt fra folk, men også nær der Statnett vil bygge en ny høyspentlinje.

– Dette området er en steinørken. Det er ingen problemer med skyggekast, ising eller støy.

Dirdal sier at vindparken kan stå ferdig i 2030, hvis de får konsesjon fra NVE i sommer.

Men i området er det også reinbeiter på alle kanter, og vindkraftverket vil være godt synlig fra samenes hellige fjell Rásttigáisá.

Annonse
Annonse

Lederen for Reinbeitedistrikt 13, Maret Laila Anti, er slettes ikke enig i vindkraftinvestorens betraktninger.

– For et utrent øye som Dirdals, ser det sikkert ut som en steinørken. Men vi er gode til å bruke alle ressurser, selv steinlav som vokser på ura. Det er jo også vegetasjon mellom steinene, og området brukes som vårbeite, sier hun til TU.

Distriktet hennes har i dag omtrent 40 årsverk og 10.000 rein. Anti er redd for at de må redusere antall rein hvis store områder settes av til vindkraft.

EnergiWatch omtalte saken først.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse