Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 februar 2024 09:08
Del på Facebook
Hovedårsaken til prisnedgangen var lavere gasspris og høyere magasinfylling, spesielt i sørlige Norge, ifølge NVE. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Hovedårsaken til prisnedgangen var lavere gasspris og høyere magasinfylling, spesielt i sørlige Norge, ifølge NVE. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

I 2023 var den gjennomsnittlige kraftprisen i Norge 64 øre per kilowattime. Det er under halvparten av prisen året før, ifølge NVE.

Den gjennomsnittlige strømprisen i 2022 var på 163 øre per kilowattime.

– Hovedårsaken til prisnedgangen var lavere gasspris og høyere magasinfylling, spesielt i sørlige Norge, sier fungerende avdelingsdirektør Ane Torvanger Brunvoll i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) i en pressemelding.

I tillegg var det perioder med mye uregulerbar produksjon fra vann-, vind- og solkraft på kontinentet og i Norden.

Annonse
Annonse

Prisforskjellen mellom de norske prisområdene var imidlertid stor.

Gjennomsnittlig årspris i Sørvest-Norge (NO2) var 90 øre per kilowattime, mens den i Sørøst-Norge og Vest-Norge (NO1 og NO5) var på 76 øre per kilowattime. Årsprisen i disse områdene var uansett mer enn halvert sammenlignet med 2022.

I Midt- og Nord-Norge var prisen i fjor noe høyere enn i 2022, men her var prisene likevel lavere enn i Sør-Norge.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse