Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 februar 2024 07:17
Del på Facebook
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Fem aktører får grønt lys til å delta i auksjonen om å bygge ut havvind i Sørlige Nordsjø II. Men det er ikke sikkert at det kommer bud, ifølge Fornybar Norge.

– Nå blir det veldig spennende å se hvor mange som deltar i auksjonen 18. mars. Vi håper Sørlige Nordsjø II kan tildeles da, men det er slett ikke gitt at det blir deltakere i auksjonen, sier Jon Evang, bransjedirektør for havvind i bransjeorganisasjonen Fornybar Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han viser til at det er tvil om lønnsomheten i prosjektet.

– Mange av aktørene som nå er prekvalifisert, har sagt at de fortsatt som ser det som svært krevende å regne hjem prosjektet og har ikke bekreftet endelig at de kommer til å delta i en budrunde, sier Evang til NTB.

Kjemper om statsstøtte

Fem aktører, som alle er konsortier som består av flere selskaper, har kvalifisert seg til å delta i auksjonen. Der skal de «underby» hverandre i hvor mye statsstøtte de vil trenge for å bygge bunnfaste vindmøller helt sør i Nordsjøen, ved grensen til Danmark.

Roger Pedersen, havvinddirektør bransjeorganisasjonen Offshore Norge (tidligere Norsk olje og gass), påpeker at flere aktører har trukket seg fra prosessen.

– Vi vet at betingelsene for å bygge ut Sørlige Nordsjø II er krevende, så det blir derfor spennende å se hvordan auksjonen vil utspille seg når den starter mandag 18. mars, sier han.

Minimum bærekraft

Aktørene som har kvalifisert seg, har dokumentert at de oppfyller minimumskriteriene for bærekraft og positive ringvirkninger, og de har også oppfylt krav om gjennomføringsevne, opplyser regjeringen i en pressemelding.

De fem som får delta, er:

* Aker Offshore Wind, BP og Statkraft

* Equinor og RWE

Annonse
Annonse

* Norseman Wind (Energie Baden-Württemberg AG)

* Shell, Lyse og Eviny

* Ventyr (Parkwind og Ingka)

I auksjonen vil de konkurrere om statsstøtte. Aktøren med det laveste budet i øre per kilowattime vinner.

– Jeg ser fram til en god auksjon mellom disse selskapene, sier energiminister Terje Aasland (Ap) i pressemeldingen.

Bunnfast

Området som skal bygges ut, ligger sør i Nordsjøen, nær grensen til Danmark. Vindmøllene skal være bunnfaste og vil ha en kapasitet på 3000 megawatt.

I mars i fjor inviterte regjeringen selskaper til å delta i kampen om første fase av utbyggingen. I november var det klart at sju selskaper hadde søkt, og av disse er det altså fem som oppfyller kravene til å delta i auksjonen.

Forsinket

Regjeringen hadde opprinnelig planlagt at auksjonen skulle holdes innen utgangen av fjoråret, men fristen røyk. Først 20. desember ble det klart at EØS-overvåkingsorganet Esa godkjenner statsstøtten som er nødvendig for å sette i gang. Kostnadsrammen for støtten er på totalt 23 milliarder kroner og innebærer at staten tar en del av den økonomiske risikoen.

Både forskere og energiselskaper har stilt spørsmål ved lønnsomheten i prosjektet.

Regjeringens ambisjon er at det innen 2040 skal tildeles områder for 30.000 megawatt havvindproduksjon. Sørlige Nordsjø II er åpnet for en kapasitet på 3000 megawatt.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse