Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 februar 2024 08:31
Del på Facebook
Norge er i ferd med å inngå et partnerskap med EU om kritiske råvarer og mineraler. Men avtalen gjelder kun mineraler fra land. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB
Norge er i ferd med å inngå et partnerskap med EU om kritiske råvarer og mineraler. Men avtalen gjelder kun mineraler fra land. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB

Norge er i ferd med å inngå et partnerskap med EU om kritiske råvarer og mineraler. Men avtalen gjelder kun mineraler fra land.

Havbunnsmineraler er dermed ikke omfattet av det nye partnerskapet, som foreløpig heter «Partnership on sustainable land-based raw materials and battery value Chains».

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I forrige uke ble en foreløpig avtale , et såkalt Memorandum of understanding (MoU), undertegnet. Avtalen er en del av Norges grønne allianse med EU.

– Presis gjengivelse

Avdelingsdirektør Pål Somdalen i seksjon for Europa og indre marked i Nærings- og fiskeridepartementet bekrefter overfor NTB at kun landbaserte mineraler er omfattet av partnerskapet.

– Det stemmer at «landbasert» vil være med i den endelige tittelen, sier han, men føyer til at det har vært tanken helt siden dialogen med EU startet.

– Så dette er ikke nytt, men heller enn presis gjengivelse av hva partnerskapet dekker, sier Somdalen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hard EU-kritikk

EU har gått hardt ut mot Norge etter at Stortinget i januar vedtok å åpne for leting og utvinning av havbunnsmineraler.

Norge er det første landet som åpner for gruvedrift på havbunnen.

EU-kommisjonen har sterkt beklaget det norske vedtaket, mens EU-parlamentet i begynnelsen av februar med overveldende flertall vedtok en egen resolusjon med klar kritikk av Norge.

– Ingen følger

Men at det nye partnerskapet kun handler om mineraler fra land, er ikke nødvendigvis en konkret følge av EUs skepsis til havbunnsmineraler, mener Somdalen.

– Vi ser ikke at samarbeidet skulle ha noen følger for satsingen på havbunnsmineraler, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse