Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 februar 2024 08:31
Del på Facebook
Norge er i ferd med å inngå et partnerskap med EU om kritiske råvarer og mineraler. Men avtalen gjelder kun mineraler fra land. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB
Norge er i ferd med å inngå et partnerskap med EU om kritiske råvarer og mineraler. Men avtalen gjelder kun mineraler fra land. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB

Norge er i ferd med å inngå et partnerskap med EU om kritiske råvarer og mineraler. Men avtalen gjelder kun mineraler fra land.

Havbunnsmineraler er dermed ikke omfattet av det nye partnerskapet, som foreløpig heter «Partnership on sustainable land-based raw materials and battery value Chains».

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I forrige uke ble en foreløpig avtale , et såkalt Memorandum of understanding (MoU), undertegnet. Avtalen er en del av Norges grønne allianse med EU.

– Presis gjengivelse

Avdelingsdirektør Pål Somdalen i seksjon for Europa og indre marked i Nærings- og fiskeridepartementet bekrefter overfor NTB at kun landbaserte mineraler er omfattet av partnerskapet.

– Det stemmer at «landbasert» vil være med i den endelige tittelen, sier han, men føyer til at det har vært tanken helt siden dialogen med EU startet.

– Så dette er ikke nytt, men heller enn presis gjengivelse av hva partnerskapet dekker, sier Somdalen.

Annonse
Annonse

Hard EU-kritikk

EU har gått hardt ut mot Norge etter at Stortinget i januar vedtok å åpne for leting og utvinning av havbunnsmineraler.

Norge er det første landet som åpner for gruvedrift på havbunnen.

EU-kommisjonen har sterkt beklaget det norske vedtaket, mens EU-parlamentet i begynnelsen av februar med overveldende flertall vedtok en egen resolusjon med klar kritikk av Norge.

– Ingen følger

Men at det nye partnerskapet kun handler om mineraler fra land, er ikke nødvendigvis en konkret følge av EUs skepsis til havbunnsmineraler, mener Somdalen.

– Vi ser ikke at samarbeidet skulle ha noen følger for satsingen på havbunnsmineraler, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse