Høy sjø gjør det vanskelig å sikre bevis og ta opp vrakdeler fra helikopteret som gikk ned onsdag, men politiet mener det likevel er godt håp om å finne deler.
– Det er godt håp om å finne vraket. Hvis noen rundt på øyene ser vrakdeler samler de opp eller varsler politiet slik at de kan bli samlet opp, sier stabssjef Gustav Magne Landro i politiet i Bergen i en pressekonferanse torsdag.
Han sier at politiet vet noenlunde hvor vraket ligger, og at de tror det skal la seg gjøre å finne ferdsskriveren.
En kvinne i 60-årene som var ansatt som sykepleier i Equinor, omkom i ulykken utenfor Sotra onsdag kveld. I tillegg ble fem andre personer, alle ansatt i helikopterselskapet Bristow, skadd. Årsaken til ulykken er ukjent.
300 meter under vann
– Vi har et grovt estimat av hvor det ligger, og der er det ganske dypt. Vraket kan ligge på tre hundre meters dyp, sier Kåre Halvorsen, avdelingsleder for luftfart i Havarikommisjonen, til Bergensavisen.
Torsdag formiddag dro kystvaktskipet KV Sortland til området hvor helikopteret er antatt å ligge.
Helikopteret var involvert i en ulykke utenfor Algerøy på Sotra i Vestland onsdag kveld. Søket etter flere vrakdeler har vært preget av kraftig vind og høy sjø i området.
Noen deler er funnet
Om bord i helikopteret er det en såkalt «svart boks», en flyregistrator, hvor det også sitter en enhet som sender lydsignal. Halvorsen sier til BA at denne skal hjelpe dem å lokalisere vraket, noe han antar de kommer til å klare.
Undersøkelsene etter ulykken startet onsdag kveld etter at redningsaksjonen var ferdig. Samme kveld ble noen deler av vraket plukket opp av redningsskøyten Kristian Gerhard Jebsen II.
– Vi satte umiddelbart i gang forberedelsene for å få gjort en best mulig undersøkelse av ulykken, og vi sender folk til Stavanger og Bergen for å fortsette dette arbeidet, sier direktør William J. Bertheussen i Statens Havarikommisjon til BA.
Været gjør situasjonen utfordrende. Det er ventet vind fra sør med stiv kuling ute langs kysten med opptil 25 meter vind i sekundet og seks meter høye bølger.
En døde, fem skadd
Av de overlevende etter ulykken er en av de fem kritisk skadd, en alvorlig skadd, og tre lettere skadd, opplyser Haukeland universitetssjukehus.
Alle seks som var om bord i helikopteret, ble hentet opp av sjøen onsdag kveld.
Helikopteret var på øvelsesoppdrag for Equinor og var tilknyttet områdeberedskapen for Oseberg-området i Nordsjøen. Det var ett av Bristows helikoptre som var involvert.
Equinor i sorg
Equinor-sjef Anders Opedal takker redningsarbeiderne som hjalp med helikopterulykken onsdag, og sier at selskapets tanker går til de berørte. Han sier at alle de seks som var om bord i helikopteret, var på jobb for Equinor.
– Vi har nå fått bekreftet at den omkomne er en av våre egne kolleger, ansatt hos Equinor. Den omkomne var sykepleier på jobb for å ivareta andre. Vi har mistet en kjær kollega og dyktig medarbeider, sier Equinor-sjef Anders Opedal til NTB.
Equinor har opprettet en pårørendetelefon på 800 500 20 og har i samarbeid med politiet bidratt til å etablere et pårørendesenter på Scandic Kokstad i Bergen.
– Vår oppgave nå er å bidra til å ta vare på de involverte. Vi retter en stor takk til Hovedredningssentralen og alle involverte i redningsaksjonen og det arbeidet som nå pågår, sier Opedal.
Stanser flygninger
Equinor har stanset alle helikopterflygninger på norsk sokkel fram til torsdag kveld av hensyn til de berørte, men ønsker å få helikoptrene raskt tilbake i normal drift.
Equinor gjør nå nødvendige forberedelser for å få dette til på en sikker måte, oppgir de.
Også olje- og gasselskapene ConocoPhillips Norge Aker BP stanser all helikoptertrafikk «inntil videre».
Selskapene oppdaterer med ny informasjon om flygningene på heliport.no.
Tillit til etterforskningen
Oljearbeidernes fagforbund Safe har tillit til dem som håndterer helikopterulykken utenfor Bergen, men ber operatørene på sokkelen styrke beredskapen.
– Jeg håper de iverksetter beredskapsplaner ved behov. De må sørge for minst mulig risiko, sier Safe-leder Raymond Midtgård til NTB.
Midtgård sier at dersom de får grønt lys til å fortsette flygningene i Nordsjøen med helikoptertypen S-92, så vil Safe si til sine medlemmer at det er trygt. Han tror ikke helikoptrene blir satt på bakken.
– Trenger en plan B
Likevel er han bekymret for at det kun er én helikoptertype som flyr offshore i Norge. Den andre typen, EC225 produsert av Airbus, ble satt på bakken permanent etter Turøy-ulykken i 2016.
Safe-lederen understreker samtidig at fagforeningen lenge har etterlyst to helikoptertyper.
– Nå begynner det å haste. Det er åtte år siden forrige ulykke, og vi har lenge etterlyst en plan B. Det er for få helikoptre i dag, sier Midtgård.
Tar løpende stilling til helikoptertype
Luftfartstilsynet skal basert på informasjonen som kommer, ta fortløpende stilling til om helikoptertypen Sikorsky S-92A skal settes på bakken.
– Saken har høyeste prioritet hos oss, og vi har dialog med produsent og Havarikommisjonen, skriver tilsynet i en uttalelse.
Foruten Luftfartstilsynet har også helikopterprodusenten og de amerikanske og europeiske luftfartsmyndighetene (FAA og Easa) anledning til å innstille driften av helikoptertypen, opplyser Luftfartstilsynet.
Sikorsky er klare til å bistå
Helikopterprodusenten Sikorsky sier de er klare til å bistå Havarikommisjonen i etterforskningen av helikopterulykken utenfor Bergen onsdag.
– Vi er orientert om ulykken og er klar til å bistå norske granskningsmyndigheter og våre kunder, uttaler Sikorsky til NTB.