Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 februar 2024 08:32
Del på Facebook
Konsernsjef i Equinor Anders Opedal sier helikopterulykken onsdag er dypt tragisk, og at hans tanker går til de berørte. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Konsernsjef i Equinor Anders Opedal sier helikopterulykken onsdag er dypt tragisk, og at hans tanker går til de berørte. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Høy sjø gjør det vanskelig å sikre bevis og ta opp vrakdeler fra helikopteret som gikk ned onsdag, men politiet mener det likevel er godt håp om å finne deler.

– Det er godt håp om å finne vraket. Hvis noen rundt på øyene ser vrakdeler samler de opp eller varsler politiet slik at de kan bli samlet opp, sier stabssjef Gustav Magne Landro i politiet i Bergen i en pressekonferanse torsdag.

Annonse
Annonse

Han sier at politiet vet noenlunde hvor vraket ligger, og at de tror det skal la seg gjøre å finne ferdsskriveren.

En kvinne i 60-årene som var ansatt som sykepleier i Equinor, omkom i ulykken utenfor Sotra onsdag kveld. I tillegg ble fem andre personer, alle ansatt i helikopterselskapet Bristow, skadd. Årsaken til ulykken er ukjent.

300 meter under vann

– Vi har et grovt estimat av hvor det ligger, og der er det ganske dypt. Vraket kan ligge på tre hundre meters dyp, sier Kåre Halvorsen, avdelingsleder for luftfart i Havarikommisjonen, til Bergensavisen.

Torsdag formiddag dro kystvaktskipet KV Sortland til området hvor helikopteret er antatt å ligge.

Helikopteret var involvert i en ulykke utenfor Algerøy på Sotra i Vestland onsdag kveld. Søket etter flere vrakdeler har vært preget av kraftig vind og høy sjø i området.

Noen deler er funnet

Om bord i helikopteret er det en såkalt «svart boks», en flyregistrator, hvor det også sitter en enhet som sender lydsignal. Halvorsen sier til BA at denne skal hjelpe dem å lokalisere vraket, noe han antar de kommer til å klare.

Undersøkelsene etter ulykken startet onsdag kveld etter at redningsaksjonen var ferdig. Samme kveld ble noen deler av vraket plukket opp av redningsskøyten Kristian Gerhard Jebsen II.

– Vi satte umiddelbart i gang forberedelsene for å få gjort en best mulig undersøkelse av ulykken, og vi sender folk til Stavanger og Bergen for å fortsette dette arbeidet, sier direktør William J. Bertheussen i Statens Havarikommisjon til BA.

Været gjør situasjonen utfordrende. Det er ventet vind fra sør med stiv kuling ute langs kysten med opptil 25 meter vind i sekundet og seks meter høye bølger.

En døde, fem skadd

Av de overlevende etter ulykken er en av de fem kritisk skadd, en alvorlig skadd, og tre lettere skadd, opplyser Haukeland universitetssjukehus.

Alle seks som var om bord i helikopteret, ble hentet opp av sjøen onsdag kveld.

Helikopteret var på øvelsesoppdrag for Equinor og var tilknyttet områdeberedskapen for Oseberg-området i Nordsjøen. Det var ett av Bristows helikoptre som var involvert.

Equinor i sorg

Equinor-sjef Anders Opedal takker redningsarbeiderne som hjalp med helikopterulykken onsdag, og sier at selskapets tanker går til de berørte. Han sier at alle de seks som var om bord i helikopteret, var på jobb for Equinor.

– Vi har nå fått bekreftet at den omkomne er en av våre egne kolleger, ansatt hos Equinor. Den omkomne var sykepleier på jobb for å ivareta andre. Vi har mistet en kjær kollega og dyktig medarbeider, sier Equinor-sjef Anders Opedal til NTB.

Equinor har opprettet en pårørendetelefon på 800 500 20 og har i samarbeid med politiet bidratt til å etablere et pårørendesenter på Scandic Kokstad i Bergen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vår oppgave nå er å bidra til å ta vare på de involverte. Vi retter en stor takk til Hovedredningssentralen og alle involverte i redningsaksjonen og det arbeidet som nå pågår, sier Opedal.

Stanser flygninger

Equinor har stanset alle helikopterflygninger på norsk sokkel fram til torsdag kveld av hensyn til de berørte, men ønsker å få helikoptrene raskt tilbake i normal drift.

Equinor gjør nå nødvendige forberedelser for å få dette til på en sikker måte, oppgir de.

Også olje- og gasselskapene ConocoPhillips Norge Aker BP stanser all helikoptertrafikk «inntil videre».

Selskapene oppdaterer med ny informasjon om flygningene på heliport.no.

Tillit til etterforskningen

Oljearbeidernes fagforbund Safe har tillit til dem som håndterer helikopterulykken utenfor Bergen, men ber operatørene på sokkelen styrke beredskapen.

– Jeg håper de iverksetter beredskapsplaner ved behov. De må sørge for minst mulig risiko, sier Safe-leder Raymond Midtgård til NTB.

Midtgård sier at dersom de får grønt lys til å fortsette flygningene i Nordsjøen med helikoptertypen S-92, så vil Safe si til sine medlemmer at det er trygt. Han tror ikke helikoptrene blir satt på bakken.

– Trenger en plan B

Likevel er han bekymret for at det kun er én helikoptertype som flyr offshore i Norge. Den andre typen, EC225 produsert av Airbus, ble satt på bakken permanent etter Turøy-ulykken i 2016.

Safe-lederen understreker samtidig at fagforeningen lenge har etterlyst to helikoptertyper.

– Nå begynner det å haste. Det er åtte år siden forrige ulykke, og vi har lenge etterlyst en plan B. Det er for få helikoptre i dag, sier Midtgård.

Tar løpende stilling til helikoptertype

Luftfartstilsynet skal basert på informasjonen som kommer, ta fortløpende stilling til om helikoptertypen Sikorsky S-92A skal settes på bakken.

– Saken har høyeste prioritet hos oss, og vi har dialog med produsent og Havarikommisjonen, skriver tilsynet i en uttalelse.

Foruten Luftfartstilsynet har også helikopterprodusenten og de amerikanske og europeiske luftfartsmyndighetene (FAA og Easa) anledning til å innstille driften av helikoptertypen, opplyser Luftfartstilsynet.

Sikorsky er klare til å bistå

Helikopterprodusenten Sikorsky sier de er klare til å bistå Havarikommisjonen i etterforskningen av helikopterulykken utenfor Bergen onsdag.

– Vi er orientert om ulykken og er klar til å bistå norske granskningsmyndigheter og våre kunder, uttaler Sikorsky til NTB.

Annonse
Annonse

Fakta om helikopterulykker i Norge

Fakta om helikopterulykker med dødelig utfall i Norge siden 2006.

• 28. februar 2024: Én person omkom da et helikopter havarerte i sjøen vest for Sotra utenfor Bergen.

• 1. november 2022: To personer omkom og én ble alvorlig skadd da et helikopter styrtet ved Verdal i Trøndelag. Havarikommisjonen konkluderer med at tett tåke var årsaken.

• 18. mars 2022: Fire amerikanske soldater mistet livet da et militært helikopter styrtet under Nato-øvelsen Cold Response i Nordland.

• 18. juni 2021: En 46 år gammel mann fra Kløfta omkom da helikopteret hans fløy inn i en høyspentlinje og styrtet ved Lannerheia på E18 i Porsgrunn i Telemark. Mannen var alene om bord i helikopteret av typen Robinson R44.

• 16. november 2020: En pilot ble lettere skadd i en helikopterulykke i Forsand i Sandnes kommune. Helikopteret fraktet betong til bygging av en kraftledning da halen på helikopteret knakk.

• 31. august 2019: Seks personer mistet livet da et Airbus H125-helikopter (tidligere kjent som Eurocopter AS-350) styrtet ved fjellet Skoddevarre i Alta. Helikopteret ble operert av selskapet Helitrans.

• 16. februar 2019: Et ektepar i 40-årene omkom i en ulykke med sitt eget helikopter av typen Robinson R44 i Røldalsfjellet i Hordaland.

• 26. oktober 2017: Et russisk Mi-8 helikopter styrtet utenfor Barentsburg på Svalbard. Åtte mennesker mistet livet i ulykken, tre besetningsmedlemmer og fem forskere. Kun én av de omkomne ble funnet.

• 29. april 2016: Tolv menn og én kvinne omkom da et Super Puma-helikopter styrtet etter at rotoren løsnet ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland. Helikopteret var operert av selskapet CHC Helikopter Service.

• 14. januar. 2014: To menn omkom da et helikopter fra Norsk Luftambulanse traff en høyspentlinje og gikk i bakken ved Sønsterudtunnelen på E16 i Hole.

• 11. januar 2012: To personer omkom da et helikopter av typen Robinson R44 tilhørende Jämtlands Flyg gikk ned ved Mosjøen.

• 4. juli 2011: Fem personer omkom da et helikopter av typen Eurocopter AS350 B3 tilknyttet Airlift-basen i Kinsarvik havarerte i Hardanger under et privat flytteoppdrag.

• 27. januar 2010: Alle fire om bord omkom da et helikopter av typen Robinson R44 Astro styrtet og gikk gjennom isen utenfor havnebassenget i Horten. Helikopteret tilhørte Midtnorsk Helikopterservice AS.

• 4. februar 2009: Piloten omkom da et helikopter av typen Airbus AS-350B havarerte da det sto på bakken i Rostadalen i Målselv i Indre Troms.

• 30. mars 2008: Tre personer omkom da et russisk helikopter av typen Mi-8 med ni personer om bord styrtet cirka 4 kilometer fra Barentsburg på Svalbard.

• 14. september 2006: To personer omkom da et helikopter styrtet under frakt av bygningsmaterialer på Voss. Fraktevaieren fikk sleng og kom borti halerotoren.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse