Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2024 19:50
Del på Facebook
Høyres Nikolai Astrup krever svar på om regjeringen vil innføre EUs nye lov om nullutslippsindustri. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Høyres Nikolai Astrup krever svar på om regjeringen vil innføre EUs nye lov om nullutslippsindustri. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Når skal regjeringen bestemme seg for om EUs lov om nullutslippsindustri skal innføres i Norge? Høyres Nikolai Astrup krever svar.

Hva vil regjeringen gjøre for å sikre at CO2-lagre på norsk sokkel kan benyttes av EU-land, spør Astrup i et skriftlig spørsmål til energiminister Terje Aasland (Ap).

Loven om nullutslippsindustri (Net Zero Industry Act – NZIA) ble nylig endelig vedtatt i EU. Et viktig element i loven er å sikre fangst og lagring av CO2.

Målet er at 50 millioner tonn CO2 skal lagres innen 2030.

På norsk sokkel finnes det flust av lagringskapasitet, men så lenge Norge ikke har innført NZIA, blir norske selskaper holdt utenfor.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Norsk offshore-bransje frykter konkurransevridning for en fremtidsnæring for Norge dersom ikke nye regler raskt innlemmes i EØS-avtalen, påpeker Astrup.

Så lenge loven ikke er innlemmet, får ikke EU-land godskrevet CO2-lagring i Norge. Dermed kan de i stedet velge land som Nederland og Danmark som lagringsplass, advarer han.

– Norge må derfor enten innlemme NZIA raskt i EØS-avtalen, eller jobbe for alternative måter å sikre at norske CO2-lagre kan benyttes for å oppnå EUs lagermål, skriver Astrup.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse