Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
08 mars 2024 11:44
Del på Facebook
Dronefoto over det planlagte industri- og næringsområdet Løkkemyra handelspark II. Foto: Steinar Melby / NettStudio / KSU.NO
Dronefoto over det planlagte industri- og næringsområdet Løkkemyra handelspark II. Foto: Steinar Melby / NettStudio / KSU.NO

Kommunen har ikke veid sakens interesser opp mot hverandre og begrunnet hvorfor handelsområdet skal bygges ut på våtmark og myr, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.

Kristiansund bystyre vedtok 17. november 2022 detaljreguleringsplanen for Løkkemyra handelspark II. Planområdet ligger like øst for Løkkemyra handelspark, og i nærheten av Kristiansund lufthavn og en skytebane. Formålet med planen har vært å etablere arealkrevende handel og service med tilhørende infrastruktur.

Handelspark på våtmark og myr

Planområdet består i dag av våtmark og myr. Det er del av et populært natur- og friluftsområde, hvor det også finnes rødlistede fuglearter. Stabeldammen er et av få resterende områder med våtmark og ferskvann på Nordlandet. Naturvernforbundet var blant dem som klaget på kommunens planvedtak.

Statsforvalteren opphever planvedtaket

Saken ble sendt fra kommunen til Statsforvalteren som klagesak. Statsforvalteren har slått fast at kravet naturmangfoldloven stiller om kunnskapsgrunnlag, informasjon om hvilke natur- og miljøverdier som finnes på stedet, er oppfylt. Bystyret i Kristiansund vedtok dermed planen med visshet om hvilke verdier som ble tilsidesatt.

Samtidig har ikke bystyret begrunnet hvorfor utbyggingsinteressene skal trumfe naturverdiene. Dette stiller plan- og bygningsloven og naturmangfoldloven uttrykkelige krav om.

Opplysningene i saken redegjør for en rekke hensyn som taler både for og imot utviklingen planen åpner for. Det er da avgjørende at bystyret veier disse interessene opp mot hverandre og gjør en uttrykkelig begrunnelse for hvorfor eller hvorfor ikke utbyggingen bør skje. Når dette ikke ble gjort, ble vedtaket opphevet av Statsforvalteren og returnert til kommunen for videre behandling.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse