Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 mars 2024 14:00
Del på Facebook
Sykkeltyverier er hverdagskost i flere storbyer. Nye elsykler gjør at forsikringsselskapene må betale ut høyere erstatningssummer. Foto: Geir Olsen / NTB
Sykkeltyverier er hverdagskost i flere storbyer. Nye elsykler gjør at forsikringsselskapene må betale ut høyere erstatningssummer. Foto: Geir Olsen / NTB

Ikke siden 1999 har det vært flere forsikringsmeldte sykkeltyverier her i landet. Forsikringsselskapene rapporterer også om høyere erstatningsutbetalinger.

Forsikringsselskapene mottok meldinger om 16.298 sykkeltyverier i fjor, viser tall fra Finans Norge.

Det ga en rekordhøy forsikringsutbetaling på totalt 166 millioner kroner.

Fremtind rapporterer at enkeltutbetalingene per sykkel har steget med nesten 700 kroner. En spesiell sykkeltype får skylden for økningen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi ser at flere stjålne elsykler bidrar til høyere erstatninger. Mange av disse syklene er kostbare, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

De fleste tyveriene skjer i sommermånedene, og syklene koster i snitt 10.000 kroner å erstatte. Antallet sykkeltyverier har økt med 10 prosent fra 2022 til 2023. Spesielt de største byene er mest utsatt.

– Sykkeltyvene er veldig raske. Noen spaner om dagen og stjeler om natten, ofte på bestilling. Derfor vil vi ikke anbefale at du setter fra deg en dyr sykkel i sentrumsområder, selv med en god lås, sier Hofstad-Nielsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse