Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 mars 2024 13:29
Del på Facebook
Nav har fått gebyr av Datatilsynet. Foto: Terje Pedersen / NTB
Nav har fått gebyr av Datatilsynet. Foto: Terje Pedersen / NTB

I høst fant Datatilsynet en rekke problemer med IT-sikkerhet og personvern i Nav. Nå har tilsynet vedtatt å sende et stort gebyr.

Vedtaket er i tråd med varselet som Datatilsynet sendte i november, og er det største gebyret en offentlig virksomhet noensinne er blitt varslet om. Nav har også fått pålegg om flere tiltak.

Annonse
Annonse

Direktør Line Coll sier de ser svært alvorlig på saken.

– Tilsynet har avdekket en rekke lovbrudd som etter vår oppfatning viser strukturelle og organisatoriske svakheter, og en manglende styring av og forståelse for betydningen av personvern og hvilke krav som må stilles til Nav på dette området, sier Coll.

Konfidensialitet

Det dreier seg om problemer med sikringen av konfidensialitet – altså at personopplysninger skal være sikret mot at uvedkommende får tilgang. Det er også vanskelig å holde kontroll på og etterprøve at bruken av systemer skjer innenfor lovens rammer, mener Datatilsynet.

Arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte er sterkt uenig, og Nav kommer til å klage saken inn til Personvernnemnda.

Annonse
Annonse

– Datatilsynet har ikke godt nok grunnlag for sine konklusjoner, slik vi ser det. En rekke av påstandene de begrunner vedtaket sitt med, er ikke riktige. Dette handler om viktige prinsipielle spørsmål for oss og mange andre som leverer helt nødvendige tjenester til folk i Norge, sier han til NTB.

Kan gå utover driftsbudsjettene

Tilsynet ble gjort i september, og da det ble kjent at Datatilsynet kom til å få gebyr i november ble Holte kalt inn til møte hos arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap).

– Nav har jobbet målrettet med personvern i mange år, og det er overraskende å høre påstandene om at arbeidet med personvern ikke er blitt prioritert, det kjenner vi oss ikke igjen i. Det er også helt feil å si at vi bryter loven med viten og vilje, slik det nå skapes et inntrykk av, sier han.

I november gjorde Holte det også klart at dette kunne gå utover driftsbudsjettene.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse