Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 juni 2024 09:08
Del på Facebook
Petroleumsvirksomhet på norsk sokkel gir fortsatt gode skatteinntekter, petroleumsskatten er ventet å bli om lag 352 milliarder kroner i 2024. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Petroleumsvirksomhet på norsk sokkel gir fortsatt gode skatteinntekter, petroleumsskatten er ventet å bli om lag 352 milliarder kroner i 2024. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Petroleumsskatten for 2024 ventes å bli om lag 352 milliarder kroner. Det viser tall fra Oljeskattekontoret i Skatteetaten.

Etter å ha hentet inn anslag fra oljeselskapene, er petroleumsskatten for 2024 estimert til om lag 352 milliarder kroner. Dette er en nedgang på ca. 113 milliarder kroner sammenlignet med terminskatten for 2023, som endte på 465 milliarder kroner, skriver Skatteetaten i en pressemelding.

– Årets terminskatt ligger fortsatt på et historisk høyt nivå. Reduksjonen fra i fjor skyldes i hovedsak høyere investeringsnivå (større investeringsfradrag) hos selskapene, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.

Oljeselskapenes inntekter påvirkes ellers i stor grad av petroleumspriser og kronekursen, ettersom petroleumsprodukter fra norsk sokkel i hovedsak selges i utenlandsk valuta.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Rekorden for fastsatt terminskatt var i 2022 med 884 milliarder kroner. Årsaken til den høye skatten i 2022 var i hovedsak svært høye gasspriser og en svak kronekurs.

Skatteinntektene fra oljeselskapene går inn i oljefondet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse