Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
18 september 2024 13:54
Del på Facebook
Kystverket styrker prosjektorganisasjonen og inngår samarbeid med Statens vegvesen om byggingen av Stad skipstunnel. Foto: Kystverket / Multiconsult / Link Arkitektur
Kystverket styrker prosjektorganisasjonen og inngår samarbeid med Statens vegvesen om byggingen av Stad skipstunnel. Foto: Kystverket / Multiconsult / Link Arkitektur

Kystverket styrker prosjektorganisasjonen og inngår samarbeid med Statens vegvesen om byggingen av Stad skipstunnel, skriver Kystverket i en pressemelding.

– Vegvesenet har tung tunnelkompetanse som vil styrke arbeidet med verdens første skipstunnel, sier kystdirektør Einar Vik Arset.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Status for arbeidet med Stad skipstunnel er at de vesentligste arealavklaringer og reguleringsarbeider er gjennomført. Hovedelementene i konkurransegrunnlaget er utarbeidet og kvalitetssikring pågår før selve byggeprosjektet skal sendes ut på anbud, står det i meldingen.

– Kystverkets prosjektorganisasjon har lagt ned en betydelig innsats for å ha brakt prosjektet dit det er i dag. I neste fase er det imidlertid behov for å styrke prosjektet, både i inngangen til konkurranseutsetting og forhandlinger, og med påfølgende anleggsperiode, sier Arset.

Bruke statens samlede ressurser

Statens vegvesen har tilgjengelig kapasitet, har lang erfaring fra store prosjekter, ikke minst innen tunneldrift, og har en hel organisasjon med ulike fagmiljøer som kan bidra inn i prosjektet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi får tilgang på dyktig og dedikert personell, samtidig som vi har bakorganisasjonen til Vegvesenet i ryggen. Det er positivt at vi kan utnytte statens samlede ressurser på denne måten, sier kystdirektør Arset og får støtte fra samarbeidspartner Statens Vegvesen.

– Vi har tilgjengelig kapasitet, og det er fint å kunne dele kunnskap og personell på tvers av samferdselssektoren. Denne gangen er det vi som bistår Kystverket, mens kanskje vi får ressurser motsatt vei i framtidige prosjekter, som tenderer inn mot Kystverkets interesse- og fagområder. Dette er god ressursutnyttelse, sier utbyggingsdirektør i Statens Vegvesen, Kjell Inge Davik.

Han skryter av prosjektet.

– Stad skipstunnel er et spektakulært og kjempespennende prosjekt, som vi opplever at det er stor interesse rundt, ikke minst fra entreprenørbransjen. Vi har bred kompetanse innenfor store samferdsels- og tunnelprosjekter, som vil komme skipstunnelen til gode, både når det gjelder den forestående anbuds- og kontraktsfasen og eventuelt i byggefasen, sier Davik.

Fakta om Stad Skipstunnel

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2025/2026.

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.

Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet.

Les mer om Stad skipstunnel.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
@Geir Ole SætremyrHva mener du når du hevder at mitt spørsmål er tendensiøst - det er jo svært likt det du selv ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse