Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
02 oktober 2024 14:58
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

I dag er den generelle fartsgrensen i sentrumsområder 50 km/t, men nå vil MDG ha den ned til 30 km/t.

Det kommer fram i en interpellasjon partiet har levert til fylkestinget.

Annonse
Annonse

– Vi vet at det er en tydelig sammenheng fartsgrensen og trafikksikkerhet. Trygg Trafikk poengterer at høyeste trygge fartsgrense for kollisjon mellom bil og syklist/fotgjenger, er 30 km/t. Da er det meningsløst at fylkesveier midt i byene har fartsgrense på 50 km/t, sier gruppeleder for MDG på fylkestinget, Jonas Maas Nilsen.

Færre ulykker

Flere byer i Europa har innført en generell fartsgrense på 30 km/t. Resultatet er blitt undersøkt av Transportøkonomisk institutt.

– Det viser seg ikke overraskende at byer som har innført en lavere generell fartsgrense har redusert antall ulykker, spesielt alvorlige ulykker, og redusert støy og forurensning. Samtidig har kø og reisetid ikke økt. Det er rett og slett vinn-vinn, sier Nilsen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Forsøksordning i Vestland fylkeskommune

Vestland fylkesting vedtok i juni at de ønsker en forsøksordning med generell fartsgrense på 30 km/t i byområder. Nilsen mener dette bør være til inspirasjon for politikerne i Møre og Romsdal.

– Her bør vi ikke være dårligere enn Vestland. Møre og Romsdal fylkeskommune bør gå i front på arbeidet med trafikksikkerhet, og at et forsøksprosjekt med endret generell fartsgrense er et effektivt og billig tiltak, sier Nilsen.

Statens vegvesen bestemmer

I dag er det Statens vegvesen som fastsetter fartsgrensene på fylkesveiene. Imidlertid har Vegtrafikkloven en åpning for forsøksordninger med lavere generelle fartsgrenser for bestemte område.

– Dette er en ordning vi bør benytte oss av, og det må starte med at fylkestinget gjør et vedtak om at dette er noe vi ønsker. Derfor håper jeg at politikerne ser at en nedsatt fartsgrense er et enkelt, billig og godt tiltak for trafikksikkerhet, sier Nilsen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse