Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
02 oktober 2024 14:58
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

I dag er den generelle fartsgrensen i sentrumsområder 50 km/t, men nå vil MDG ha den ned til 30 km/t.

Det kommer fram i en interpellasjon partiet har levert til fylkestinget.

Annonse
Annonse

– Vi vet at det er en tydelig sammenheng fartsgrensen og trafikksikkerhet. Trygg Trafikk poengterer at høyeste trygge fartsgrense for kollisjon mellom bil og syklist/fotgjenger, er 30 km/t. Da er det meningsløst at fylkesveier midt i byene har fartsgrense på 50 km/t, sier gruppeleder for MDG på fylkestinget, Jonas Maas Nilsen.

Færre ulykker

Flere byer i Europa har innført en generell fartsgrense på 30 km/t. Resultatet er blitt undersøkt av Transportøkonomisk institutt.

– Det viser seg ikke overraskende at byer som har innført en lavere generell fartsgrense har redusert antall ulykker, spesielt alvorlige ulykker, og redusert støy og forurensning. Samtidig har kø og reisetid ikke økt. Det er rett og slett vinn-vinn, sier Nilsen.

Annonse
Annonse

Forsøksordning i Vestland fylkeskommune

Vestland fylkesting vedtok i juni at de ønsker en forsøksordning med generell fartsgrense på 30 km/t i byområder. Nilsen mener dette bør være til inspirasjon for politikerne i Møre og Romsdal.

– Her bør vi ikke være dårligere enn Vestland. Møre og Romsdal fylkeskommune bør gå i front på arbeidet med trafikksikkerhet, og at et forsøksprosjekt med endret generell fartsgrense er et effektivt og billig tiltak, sier Nilsen.

Statens vegvesen bestemmer

I dag er det Statens vegvesen som fastsetter fartsgrensene på fylkesveiene. Imidlertid har Vegtrafikkloven en åpning for forsøksordninger med lavere generelle fartsgrenser for bestemte område.

– Dette er en ordning vi bør benytte oss av, og det må starte med at fylkestinget gjør et vedtak om at dette er noe vi ønsker. Derfor håper jeg at politikerne ser at en nedsatt fartsgrense er et enkelt, billig og godt tiltak for trafikksikkerhet, sier Nilsen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 19 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse