Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
02 oktober 2024 14:58
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

I dag er den generelle fartsgrensen i sentrumsområder 50 km/t, men nå vil MDG ha den ned til 30 km/t.

Det kommer fram i en interpellasjon partiet har levert til fylkestinget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi vet at det er en tydelig sammenheng fartsgrensen og trafikksikkerhet. Trygg Trafikk poengterer at høyeste trygge fartsgrense for kollisjon mellom bil og syklist/fotgjenger, er 30 km/t. Da er det meningsløst at fylkesveier midt i byene har fartsgrense på 50 km/t, sier gruppeleder for MDG på fylkestinget, Jonas Maas Nilsen.

Færre ulykker

Flere byer i Europa har innført en generell fartsgrense på 30 km/t. Resultatet er blitt undersøkt av Transportøkonomisk institutt.

– Det viser seg ikke overraskende at byer som har innført en lavere generell fartsgrense har redusert antall ulykker, spesielt alvorlige ulykker, og redusert støy og forurensning. Samtidig har kø og reisetid ikke økt. Det er rett og slett vinn-vinn, sier Nilsen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Forsøksordning i Vestland fylkeskommune

Vestland fylkesting vedtok i juni at de ønsker en forsøksordning med generell fartsgrense på 30 km/t i byområder. Nilsen mener dette bør være til inspirasjon for politikerne i Møre og Romsdal.

– Her bør vi ikke være dårligere enn Vestland. Møre og Romsdal fylkeskommune bør gå i front på arbeidet med trafikksikkerhet, og at et forsøksprosjekt med endret generell fartsgrense er et effektivt og billig tiltak, sier Nilsen.

Statens vegvesen bestemmer

I dag er det Statens vegvesen som fastsetter fartsgrensene på fylkesveiene. Imidlertid har Vegtrafikkloven en åpning for forsøksordninger med lavere generelle fartsgrenser for bestemte område.

– Dette er en ordning vi bør benytte oss av, og det må starte med at fylkestinget gjør et vedtak om at dette er noe vi ønsker. Derfor håper jeg at politikerne ser at en nedsatt fartsgrense er et enkelt, billig og godt tiltak for trafikksikkerhet, sier Nilsen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hei Siri. Gi meg et eksempel på eldre som klager på ungdom. Litt sånn helt i grenseland for hva noen ...
@Anne Mari SandshamnDu har ikke fulgt særlig godt med - Fylkeskommunen er i gang med nedbemanning. Politikerne har vedtatt at 50 stillinger ...
@Terje SundsbøSiden su stiller spørsmål med det som står der, så må jeg svare JA, siden du tydeligvis ikke skjønnte det.  ...
@Anne Mari SandshamnEr det snipp snapp snute for Langfjordforbindelsen og Todalsfjordprosjektet? Er ikke dette Frp sine hjertebarn?I dagens RB kan en lese ...
https://www.rbnett.no/nyheter/i/JblPd4/stor-ryddejobb-i-fylket-kvitter-seg-med-13-selskaper, jaja, da er iaffal MA ute av dansen på enda lengre tid :) Sitat fra innlegg i RB jeg ...
@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse