I dag er den generelle fartsgrensen i sentrumsområder 50 km/t, men nå vil MDG ha den ned til 30 km/t.
Det kommer fram i en interpellasjon partiet har levert til fylkestinget.
– Vi vet at det er en tydelig sammenheng fartsgrensen og trafikksikkerhet. Trygg Trafikk poengterer at høyeste trygge fartsgrense for kollisjon mellom bil og syklist/fotgjenger, er 30 km/t. Da er det meningsløst at fylkesveier midt i byene har fartsgrense på 50 km/t, sier gruppeleder for MDG på fylkestinget, Jonas Maas Nilsen.
Færre ulykker
Flere byer i Europa har innført en generell fartsgrense på 30 km/t. Resultatet er blitt undersøkt av Transportøkonomisk institutt.
– Det viser seg ikke overraskende at byer som har innført en lavere generell fartsgrense har redusert antall ulykker, spesielt alvorlige ulykker, og redusert støy og forurensning. Samtidig har kø og reisetid ikke økt. Det er rett og slett vinn-vinn, sier Nilsen.
Forsøksordning i Vestland fylkeskommune
Vestland fylkesting vedtok i juni at de ønsker en forsøksordning med generell fartsgrense på 30 km/t i byområder. Nilsen mener dette bør være til inspirasjon for politikerne i Møre og Romsdal.
– Her bør vi ikke være dårligere enn Vestland. Møre og Romsdal fylkeskommune bør gå i front på arbeidet med trafikksikkerhet, og at et forsøksprosjekt med endret generell fartsgrense er et effektivt og billig tiltak, sier Nilsen.
Statens vegvesen bestemmer
I dag er det Statens vegvesen som fastsetter fartsgrensene på fylkesveiene. Imidlertid har Vegtrafikkloven en åpning for forsøksordninger med lavere generelle fartsgrenser for bestemte område.
– Dette er en ordning vi bør benytte oss av, og det må starte med at fylkestinget gjør et vedtak om at dette er noe vi ønsker. Derfor håper jeg at politikerne ser at en nedsatt fartsgrense er et enkelt, billig og godt tiltak for trafikksikkerhet, sier Nilsen.