Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
28 oktober 2024 21:38
Del på Facebook
Norske bileiere lever farlig på parkeringsplassene, viser skadestatistikk. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Norske bileiere lever farlig på parkeringsplassene, viser skadestatistikk. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Bulking på p-plasser og p-hus har økt med 47 prosent i løpet av ti år, viser skadetall fra forsikringsbransjen.

De seks første månedene i år fikk forsikringsselskapene her i landet meldt inn 51.202 karosseriskader på parkert kjøretøy, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Annonse
Annonse

Første halvår i 2014 var tallet til sammenligning 34.870 skader.

– Det er vanskelig å fastslå hvorfor oppgangen er så kraftig i løpet av ti år, og hvorfor stadig flere får ødelagt bilen sin ved parkering. Det kjedelige svaret er nok at det er en kombinasjon av flere ulike faktorer. For eksempel er mange nye biler bredere enn tidligere, sier pressesjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

– Det har også vært en økning i ryggeulykker på over 26 prosent. Disse to skadekategoriene henger sammen, sier Clementz.

Første halvår i år fikk forsikringsbransjen meldt inn 38.649 skadetilfeller ved rygging, mens det var 30.593 i samme periode i 2014.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Å bulke inn i en annen bil på en trang parkeringsplass eller i et uoversiktlig P-hus kan skje den beste. Dette er en av de vanligste skadene som kommer inn til forsikringsselskapene, sier Clementz.

– Å rygge inn i parkeringsfeltet når du ankommer er smart, og noe vi anbefaler. Da har du god oversikt når du skal kjøre bilen ut igjen, sier han.

I en landsrepresentativ spørreundersøkelse If gjorde i 2020, klagde over halvparten over at norske p-plasser og parkeringshus er for trange og vanskelige å manøvrere i.

– Å kjøre rundt på p-plass eller parkeringshus trenger like stor konsentrasjon og oppmerksomhet som når du er på motorveien. Selv om skadene og bulkene ofte er små, er det som regel bare et lite øyeblikks uoppmerksomhet som skal til, sier pressesjefen i If.

– Dersom du skulle være så uheldig å slå en dør inn i nabobilen eller lage en liten bulk på annen måte, bør du legge igjen en lapp med kontaktopplysninger til deg selv og registreringsnummeret på bilen din. Selvsagt vil et ord som «beklager» også være bra å føye på, sier han.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 14 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse