Styreleder Øyvind Hoem i Kvernberget Vekst, forteller til Tidens Krav i dag at han i samtaler med SAS har fått følgende forklaring på hvorfor noen fly må returnere til Oslo:
Forklaringen jeg fikk på det som skjedde mandag, var at selskapet som opererer de mindre maskinene har andre operasjonsregler enn SAS. Dette er regler som pilotene må forholde seg til. SAS jobber nå for at det innleide flyselskapet skal operere etter de samme regler som SAS gjør.
Dette fikk Fridtjof Bjerkås til å reagere. Bjerkås er helikopterpilot på Kvernberget, kanskje like kjent som en utmerket fotograf som leverer bilder blant annet til KSU.NO. Han skriver i Tidens Kravs kommentarfelt at informasjonen fra SAS er rent tøv:
Dette er jo bare tåkeprat fra SAS-personen. Alt personell som flyr i luftrutetrafikk opererer selvsagt under de samme reglene, nemlig Luftfartstilsynet sine regler. Derimot er det forskjellige regler alt ettersom hvilken kategori flyet er i. Det finnes fire kategorier, A B C og D. Disse er bl.a bestemt av hvor fort flyet går og hvor sakte det kan fly på innflygingen til rullebanen. Det er også flere ting som spiller inn, som f. Eks om flyet har thrust reversere( klaffer som forandrer retningen av jetstrømmen ut av motoren til en bremseeffekt etter landing). CRJ 900 har ikke det, mens Boeing 737 har. Dette får konsekvenser for hvor mye medvind en kan lande med. (Max 10 knop for CRJ 900)
CRJ 900 er klassifisert i den høyest klassen, som er D. Boeing 737 klasse C og Dash 8 til Widerøe samt helikopterne til CHC i klasse A.
Ved lavt skydekke på Kvernberget bruker gjerne flygerne innflyging fra vest. Dette fordi det er her de kan fly lengst ned mot rullebanen til det som kalles "minima"(ILS presisjons innflyging) . Innflygingen fra øst er en " NON presision innflyging og har et høyere minima. Til opplysning er det 56 fot forskjell på Minima i klasse A og D. Men den største faktoren er allikevel medvindsfaktoren flyene kan lande med. Der hvor Boeing 737 kan bruke innflyging fra vest, må CRJ 900 bruke innflyging fra øst, og kommer derfor ofte ikke ned fordi det er ca 300 fot forskjell på minima på øst kontra vest.Hvorfor bruker da SAS CRJ 900, operert av Irske City jet? Jo, selvsagt fordi det er en lavkostoperasjon og at fortjenesten til SAS derved blir høyere. Servicen til brukerne av Kvernberget blir dermed også lavere. Hvem har skylden? Jo, det er de som har satt i gang lavkost operasjoner i Norge. Det gjør at SAS også må følge etter. I gamle dager pleide vi å si, man kan ikke tro at man får en Mercedes når man kjøpet en Skoda !!