Når det kan gå laksefly fra Lakselv i Finnmark så kan det selvsagt også gå laksefly fra Kvernberget. Noen av oss har lansert denne ideen tidligere, og jeg er veldig glad for at Morten W. Berg, Bjørnar Myrseth og Walther Torjul nå vil blåse nytt liv i fiskeribasen. Det kan igjen medfører at laks i store mengder kan bli sendt fra Kristiansund til den store verden med fly.
Kanskje er også tiden moden for at laks kan fraktes fra Kristiansund til Europa med hurtiggående båter slik at vi slipper den enorme trailertrafikken på smale norske veier.
Nå håper vi at Sea-Way Logistics kan bidra til å gjenreise Kristiansund som fiskeriby. Midt-Norge er et veldig viktig fiskeridistrikt, og spesielt når det gjelder oppdrett står Nordmøre og Trøndelag sentralt. Dersom myndighetene spiller på lag kan vi se en ny storhetstid i Kristiansund og Nordmøre. Dessverre har vi noen eksempel på at det ikke er samsvar mellom det politikere i Storting og regjering mener, og den politikk byråkratiet synes å håndtere.
Jeg hevdet i sin tid at Kristiansund var i den unike situasjon at man både kunne satse på fisk og olje (sild i olje het en morsomt tegning Tidens Krav presenterte). Men dessverre var det i en tid kun olje som gjaldt, og det lider vi for i dag. Men vi har fortsatt tid til å gjenreise gammel storhet også som fiskeriby.
Laksefly fra Kvernberget vil selvsagt bidra til å trygge flyplassen på Nordmøre. Laks og andre produkter fra havet kan også bli viktig for å opprettholde rutenettet. Ja, mulighetene er store for at det kan bli langt bedre i fremtiden.