Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 desember 2017 19:45
Del på Facebook
Remi Eriksen, sjef i Det Norske Veritas (DNV GL), kan nå konstatere at selskapet igjen er et heleid norsk selskap. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Remi Eriksen, sjef i Det Norske Veritas (DNV GL), kan nå konstatere at selskapet igjen er et heleid norsk selskap. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klassifiseringsselskapet Det Norske Veritas (DNV) blir igjen et heleid norsk selskap etter at selskapets tyske storeier Mayfair trekker seg ut.

For fire år siden fusjonerte det tradisjonsrike norske selskapet med tyske GL Group og dannet DNV GL. Nå selger tyskerne seg ut av selskapet. Kjøper av aksjene er stiftelsen Det Norske Veritas, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har hatt en aksjonæravtale som regulerte dersom et salg skulle skje. Det er riktig å si at det er DNV-stiftelsen som har tatt initiativet til å kjøpe ut Mayfair. Vi har vært den proaktive parten, men vi har forventet at det kom for salg før eller siden, og da hadde vi regulert i avtaleverket hvordan dette skulle skje, sier styreleder Leif-Arne Langøy i DNV GL og i Stiftelsen Det Norske Veritas.

DNV har en historie helt tilbake til 1864 og gjorde først suksess som en nøytral tredjepart innen sertifisering og verifisering av skip. DNV jobber også innen energisektoren, offshore og satser også på kvalitetssikring og risikohåndtering innen nye områder som matvaresektoren, helse, luftfart og verifisering av digitale data.

Nyheten ble sluppet i et allmøte med de ansatte torsdag, noe som ifølge E24 førte til jubel fra de ansatte.

DNV har rundt 13.000 ansatte over hele verden og hadde i sommer et halvårsunderskudd på 26 millioner kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse