Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 desember 2017 19:45
Del på Facebook
Remi Eriksen, sjef i Det Norske Veritas (DNV GL), kan nå konstatere at selskapet igjen er et heleid norsk selskap. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Remi Eriksen, sjef i Det Norske Veritas (DNV GL), kan nå konstatere at selskapet igjen er et heleid norsk selskap. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klassifiseringsselskapet Det Norske Veritas (DNV) blir igjen et heleid norsk selskap etter at selskapets tyske storeier Mayfair trekker seg ut.

For fire år siden fusjonerte det tradisjonsrike norske selskapet med tyske GL Group og dannet DNV GL. Nå selger tyskerne seg ut av selskapet. Kjøper av aksjene er stiftelsen Det Norske Veritas, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har hatt en aksjonæravtale som regulerte dersom et salg skulle skje. Det er riktig å si at det er DNV-stiftelsen som har tatt initiativet til å kjøpe ut Mayfair. Vi har vært den proaktive parten, men vi har forventet at det kom for salg før eller siden, og da hadde vi regulert i avtaleverket hvordan dette skulle skje, sier styreleder Leif-Arne Langøy i DNV GL og i Stiftelsen Det Norske Veritas.

DNV har en historie helt tilbake til 1864 og gjorde først suksess som en nøytral tredjepart innen sertifisering og verifisering av skip. DNV jobber også innen energisektoren, offshore og satser også på kvalitetssikring og risikohåndtering innen nye områder som matvaresektoren, helse, luftfart og verifisering av digitale data.

Nyheten ble sluppet i et allmøte med de ansatte torsdag, noe som ifølge E24 førte til jubel fra de ansatte.

DNV har rundt 13.000 ansatte over hele verden og hadde i sommer et halvårsunderskudd på 26 millioner kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 4 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 9 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse