Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Artikkel
10 januar 2018 06:00
Del på Facebook
Kranaskjæret. Illustrasjon: Norconsult
Kranaskjæret. Illustrasjon: Norconsult
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det gleder meg veldig at det endelig blir byggestart på den nye gjestehavna på Kranaskjæret i Kristiansund. Dette er et flott, spenstig og fremtidsrettet prosjekt som også har historien med seg. Jeg vil berømme alle som har gjort dette prosjektet mulig, og jeg er glad for at by og land kan samarbeide.

Det at vi samtidig kan få transformert det gamle forkjøkkenet til en Kulturfabrikk betyr at vi kan skape Levende Vågen jeg alltid har drømt om. Helt siden jeg var med i det såkalte Vågenutvalget har jeg etterlyst slike initiativ.

Vågen ligger der som en lun, fredelig oase på vår værharde kyst.

pedersen per helge L 400- På mange måter blir dette et prosjekt som bygger by og land sammen, skriver Per Helge Pedersen i dagens kronikk.Vågen et skattkammer
Heldigvis har mye skjedd de siste årene, og med det som nå skal skje er vi i ferd med å lage et skattkammer som Kristiansund og Nordmøre kan være stolt av. Får vi fylt alle de historiske bygningene med nytt liv vil det syde i Vågen. Det kan skapes mange kreative arbeidsplasser.

Dette kan bli et aktivitets- og kultursenter som det vil gå gjetord om. Får vi også bygget opp en skikkelig markedsplass vil det igjen bli liv og røre i dette som i sin tid var et meget travelt og viktig sted både for byen og distriktene rundt. Havna i Kristiansund har alltid vært viden kjent.

Mange skal takkes
Når det gjelder prosjektet på Kranaskjæret, vil jeg spesielt gi honnør til Kristiansund Småbåtlag ved styreleder Frits Kristiansen  og til Kristiansund og Nordmøre havn ved havnefogd Arnt H. Honstad.

Nå håper jeg virkelig at kommunens besluttende organer følger opp slik at byggingen av den nye gjestehavna med servicebygg ikke blir forsinket. Jeg er glad for at dette også blir et sted for historieformidling. I tillegg vet jeg også at det skal bli en restaurant. Jeg håper at kreative sjeler ser mulighetene.

Sammen med Smia, det som skal skje i Kulturfabrikken og det som skjer på området til den gamle Kullkrana, Mellemværftet, Kaffebrenneriet og i alle de historiske byggene vi har på Gomalandsiden, vil denne perlen vår - Vågen glitre sterkere enn noen ganger. Før var det mye slit, hardt arbeid og et hardt liv som preget Vågen og folkene som bodde og jobbet der. Nå lever vi i en ny tid. Og nå vil Vågen skape positive opplevelser. Dette er kulturbygging på sitt beste. Mange kunstnere har allerede oppdaget Vågen. Det er plass til mange flere.

Det skal investeres 9 millioner kroner på Kranaskjæret. Du verden hvor mye man får igjen for de pengene.

Bruk bygg og anlegg aktivt
For min del var jeg engasjert den gangen vi rustet opp Mellemværftet på midten av 1980-tallet og utover. Mitt mantra er at den beste måten å redde gamle historiske byggverk på, er ved aktivt bruk. Et dødt museum ville ha vært døden for Mellemværftet. Vi fikk bl a bygget en kai for en rimelig penge. Det er utrolig hva man kan få til når man kan arbeide sammen. Det å vandre rundt i Vågen i sommer da Kysten arrangerte sitt landsstevne for andre gang i Kristiansund, var en stor opplevelse for meg og mange andre. Takk til alle dem som skaper slike festarrangement på Nordmøre.

Historien gjentar seg
I sin tid var Vågen en veldig viktig arbeidsplass. Det var flere skipsverft og mye annen aktivitet knyttet til bl a klippfiskvirksomheten. Seilskutene lå tett i tett. Båter ble bygget og båter ble vedlikeholdt. Den siste store seilskuta (før den moderne galeasen Ideal), ble sjøsatt fra Mellemværftet i 1914. Mye av skipstømmeret kom fra Nordmørsbygdene. Masteemnene kom gjerne fra Todalen hvor høyreiste seige furutrær var det som skulle holde alle seilene på de flotte seilskutene med hjemmehavna Kristiansund. Dette var seilskuter som krysset alle verdens hav med sine varer.

Men det var også bruk for tømmer til oppføring av hus og brygger, til kasseproduksjon og til tønneproduksjon. Jeg har selv i mine barneår «jiglet» stav ved gårdssaga til onkelen min på Straumsneset slik at materialene skulle bli av så god kvalitet at de senere kunne brukes til produksjon av tønner.

I Vågen var det samlet en rekke fagfolk fra en rekke ulike yrker. Det var disse menneskene som bidro til gullalderen i Kristiansund og på Nordmøre.

Velkommen til Talgø
Det gleder meg veldig at arvtakerne fra Talgø-eventyret i Todalen også vil bidra på det nye Kranaskjærprosjektet. Talgø-konsernet ved Terje Talgø skal bidra til at dette blir er utstillingsvindu ikke bare for Talgø og Møre Royal sine produkter, men for hele Nordmøre. Det kommer til å bli mye liv på den 1 500 kvm store plattingen.

På mange måter blir dette et prosjekt som bygger by og land sammen. Mange må se mulighetene, mange må se sin besøkelsestid. Dette kan bli stort og viktig for nordmøringene. Jeg gleder meg til åpningen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 40 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse