Forbrukertilsynet vil avvikle dyre spesialnumre
Forbrukertilsynet støtter regjeringens forslag om å regulere prisene på å ringe dyre spesialnumre fra mobiltelefon.
Samferdselsdepartementet vil gjøre det like billig å ringe spesialnumre fra mobiltelefon som fra fasttelefon. I dag er det gratis å ringe mange 800-telefonnumre fra fasttelefon, men ikke fra mobil. Mange offentlige virksomheter bruker spesialnumre det koster opptil 4 kroner minuttet å ringe til, blant annet politiet, Pasientreiser og flere andre offentlige tjenester.
I fjor ble det forbudt for næringsdrivende å henvise kunder til slike dyre femsifrede nummer når de hadde behov for kundeservice. Offentlige tjenester har derimot ikke vært omfattet av dette.
– Den høye prisen kan føre til at folk avstår fra å ta kontakt med det offentlige. Og de som likevel tar kontakt, opplever å bli straffet med høye telefonregninger i etterkant, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.
Hun sier tilsynet jevnlig får klager fra forbrukere som må ringe de dyre numrene for å få kontakt med offentlige tjenester.
– Flest henvendelser har vi mottatt på Pasientreiser, men vi har også fått henvendelser på sykehusene, politiet, Helfo, skatteetaten og Bane Nor, sier Haugseth.
(©NTB)