Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
30 mai 2018 14:23
Del på Facebook
Kart som viser E39 Betna–Stormyra. De gule strekningene er ikke gjennomført. De grønne er gjennomført. Illustrasjon/kart: Stetens Vegvesen.
Kart som viser E39 Betna–Stormyra. De gule strekningene er ikke gjennomført. De grønne er gjennomført. Illustrasjon/kart: Stetens Vegvesen.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regionrådene på Nordmøre og i Orkdalsregionen har utarbeidet et opprop, underskrevet av alle respektive ordførere, som krever oppstartsbevilgning for E39 Betna–Stormyra.

Det pekes på at hovedferdselsåren mellom Nordmøre og Trøndelag må rustes opp for å tåle den kraftige trafikkveksten og at prosjektet forlengst er gryteklart i forhold til fastsatt handlingsprogram.  Prosjektet er allerede vedtatt og inne med full-finansiering i  NTP.

Betna–Stormyra opplever sterk trafikkvekst og er fordoblet siden 2008. Prosjektet estimerer også en reisetidsgevinst på sju minutter. 

Det påpekes også at den sterke trafikkveksten vil skape ytterligere ulykkesrisiko dersom prosjektet ikke realiseres raskt. Myke trafikanter og særlig skolebarn er en utsatt gruppe, og i påvente av ny vei har ikke dagens vei noen prioritet for trafikksikkerhetstiltak.

Det er over 26 kilometer uten veibredde som tillater gul midtstripe, og mange flaskehalser skaper daglig farlige situasjoner og utfordringer i trafikkavviklingen. En høy andel av tungtrafikk, bekrefter strekningens betydning for næringstransporten mellom Mørebyene og Trondheim og forsterker den store samfunnsnytten en utbygging avstrekningen Betna-Stormyra vil medføre.

Brevet er underskrevet alle ordførerne i ORKidé – Nordmøre Regionråd og Orkdalsregionen som omfatter kommunene : Averøy, Aure, Agdenes, Frøya, Gjemnes, Halsa, Hemne, Hitra, Kristiansund, Meldal, Orkdal, Rennebu, Rindal, Skaun, Smøla, Snillfjord, Sunndal, Surnadal, Tingvoll og Ørland.

Oppropet er sendt til: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Transport- og kommunikasjonskomiteen, Statens vegvesen region midt, Mørebenken, Trøndelagsbenken, Møre og Romsdal fylkeskommune v/Samferdselsutvalget og Samferdselsavdelingen, Trøndelag fylkeskommune v/Samferdselsutvalget og Samferdselsavdelingen.

pdfSe oppropet her

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse