Jeg ser at det er enkelte ordførere og andre i Møre og Romsdal som vil forlenge Atlanterhavsveien til nye veistrekninger lenger sør i fylket. Hold fingrene unna fatet, sier jeg bare. Det at Atlanterhavsveien ble forlenget fra Vevang til Bud er helt greit – for det er en del av det samme riket.
Skal veien forlenges må det skje nordover via den nye Snarveien på Averøya. Da vil vi få Amerikas svar på Route 66 på kysten fra Bud til Kristiansund. Men glem ikke at den egentlige Atlanterhavsveien går fra Vevang i Eide kommune til Kårvåg i Averøy kommune. Det at noen prøver å stjele navnet Atlanterhavsveien til andre prosjekter skal vi ikke ha noe av.
Nå MÅ skiltingen komme plass
Ellers forstår jeg ikke at Veikontoret for lengst ikke har fått ordnet med skikkelig skilting til Atlanterhavsveien uansett om man kommer nordfra eller sørfra på E39. Her må det nye reiselivssjefen sammen med ordførerne i de berørte kommuner ta et snarlig initiativ.
Århundrets byggverk
Atlanterhavsveien er århundrets Byggverk i følge den store konkurransen som Byggeindustrien kjørte i sin tid. Dette er blitt en av Norges mest berømte veistrekninger. Veien og de fantastiske broene og fyllingene er blitt en yndet kulisse til all verdens reklamebilder og filmer, ikke minst for bilindustrien. Dette er en veistrekning som trekker et betydelig antall turister fra inn- og utland. Dette betyr inntekter for mange virksomheter både i Romsdal og på Nordmøre.
Mange flotte prosjekter
Ellers har vi mange flotte veiprosjekter i denne landsdelen. Både for fagfolk og for andre er Krifast et enestående prosjektet når det gjelder å løse fjordkrysninger med ulike metoder. Jeg fatter ikke at dette ikke er blitt markedsført bedre. Vi har mange eksempler som mange i verden rundt om er opptatt av. Fasiten finner man på Nordmøre.