Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 oktober 2018 10:55
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag kan et nytt revolusjonerende medikament mot multippel sklerose (MS) innføres. Pasienter har ventet i over 20 år, sier MS-forbundet.

Saken skal opp i Beslutningsforum, hvor det skal avgjøres om MS-pasienter med den dårligste prognosen, såkalt primær progressiv multippel sklerose (PPMS), vil få denne medisinen.

Ocrelizumab (Ocrevus) er ifølge MS-forbundet den første bremsemedisin som kan hjelpe mennesker med PPMS.

Dokumentert effekt
– Vi i MS-forbundet er alvorlig bekymret. Når det kommer en bremsemedisin som har effekt, og som utsetter utviklingen av skader og uførhet, må norske MS-pasienter få tilgang til den. Dette er en gruppe pasienter som har ventet på bremsemedisiner i over 20 år, heter det i en uttalelse fra MS-forbundet.

Ocrelizumab ble innført i Europa i fjor og fikk da markedsføringstillatelse i Norge. Den er også godkjent i USA. Medisinen har ifølge Statens legemiddelverk dokumentert effekt, men prisen er høy og «sannsynligvis i øvre sjikt av det som kan anses som kostnadseffektiv behandling», skriver Dagens Medisin.

– Tiden er overmoden
Overlege og nevrolog Øivind Torkildsen ved Haukeland universitetssjukehus mener det er på tide at medisinen godkjennes.

– Det er positivt at de endelig gjør denne vurderingen. Tiden er overmoden for at legemiddelet kan bli tatt i bruk. Det er godkjent i Sverige og Danmark, så i Norge er man på etterskudd, sier Torkildsen til Dagens Medisin.

Rundt 12.000 mennesker i Norge lever med MS. Om lag 10–15 prosent av disse har diagnosen primær progressiv multippel sklerose, ifølge MS-forbundet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse