Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 oktober 2018 10:55
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag kan et nytt revolusjonerende medikament mot multippel sklerose (MS) innføres. Pasienter har ventet i over 20 år, sier MS-forbundet.

Saken skal opp i Beslutningsforum, hvor det skal avgjøres om MS-pasienter med den dårligste prognosen, såkalt primær progressiv multippel sklerose (PPMS), vil få denne medisinen.

Ocrelizumab (Ocrevus) er ifølge MS-forbundet den første bremsemedisin som kan hjelpe mennesker med PPMS.

Dokumentert effekt
– Vi i MS-forbundet er alvorlig bekymret. Når det kommer en bremsemedisin som har effekt, og som utsetter utviklingen av skader og uførhet, må norske MS-pasienter få tilgang til den. Dette er en gruppe pasienter som har ventet på bremsemedisiner i over 20 år, heter det i en uttalelse fra MS-forbundet.

Ocrelizumab ble innført i Europa i fjor og fikk da markedsføringstillatelse i Norge. Den er også godkjent i USA. Medisinen har ifølge Statens legemiddelverk dokumentert effekt, men prisen er høy og «sannsynligvis i øvre sjikt av det som kan anses som kostnadseffektiv behandling», skriver Dagens Medisin.

– Tiden er overmoden
Overlege og nevrolog Øivind Torkildsen ved Haukeland universitetssjukehus mener det er på tide at medisinen godkjennes.

– Det er positivt at de endelig gjør denne vurderingen. Tiden er overmoden for at legemiddelet kan bli tatt i bruk. Det er godkjent i Sverige og Danmark, så i Norge er man på etterskudd, sier Torkildsen til Dagens Medisin.

Rundt 12.000 mennesker i Norge lever med MS. Om lag 10–15 prosent av disse har diagnosen primær progressiv multippel sklerose, ifølge MS-forbundet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse