Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 november 2018 18:29
Del på Facebook
Nissans administrerende direktør Hiroto Saikawa under en pressekonferanse om Ghosn. Foto: Shuji Kajiyama / AP / NTB scanpix
Nissans administrerende direktør Hiroto Saikawa under en pressekonferanse om Ghosn. Foto: Shuji Kajiyama / AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skandalerammede Nissan åpnet børsen tirsdag med kraftig nedgang etter at styrelederen i selskapet ble pågrepet, mistenkt for økonomisk kriminalitet.

Nissan og Renault har henholdsvis gått ned med 6 og 8 prosent. Samtidig åpnet Nikkei-indeksen i Tokyo med en nedgang på 1,08 prosent mens den bredere Topix-indeksen i landet gikk ned med 0,97 prosent.

Markedet er rystet etter at Carlos Ghosn, styreleder i bilindustrisamarbeidet Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, ble pågrepet mandag, mistenkt for økonomisk kriminalitet. Nissan varslet også om en intern granskning Ghosn samt direktør Greg Kelly.

Ghosn er en ledende og respektert figur i bilindustrien, men risikerer nå fullstendig personlig kollaps, og styrelederens håndplukkede etterfølger har anklaget Ghosn for å ha samlet for mye makt.

Pågripelsen av Ghosn har også reist nye spørsmål om den vaklende alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi. Samtlige åpner nå for at Ghosn får sparken.

Ghosn skal ha unnlatt å rapportere nesten 370 millioner kroner i inntekter i løpet av fem år fra 2011, melder BBC. Året før innførte Japan et krav om at næringslivsledere må oppgi inntektene sine dersom de tjener mer enn 100 millioner yen (748.000 kroner).

I tillegg er det blitt avdekket en rekke andre betydelige forhold, som misbruk av selskapets midler til private formål, går det fram av Nissans kunngjøring mandag.

Fakta om Carlos Ghosn

  • Født i Brasil 9. mars 1954 av libanesiske foreldre.
  • Styreleder i Nissan, styreleder og administrerende direktør i Renault og styreleder i industrisamarbeidet Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance.
  • Startet karrieren hos dekkprodusenten Michelin, men gikk over til Renault i 1996. Han fikk ansvaret for å snu Sør-Amerika-divisjonen i selskapet fra minus til pluss. Operasjonen ga ham kallenavnet «Le Cost Killer».
  • Renault kjøpte i 1999 nesten 40 prosent av aksjene i japanske Nissan, som i flere år hadde gått med underskudd. Ghosn var ansvarlig for å forbedre resultatene. Han var Nissans administrerende direktør fra 2001 til april 2017.
  • Ghosn har vært sentral i oppbyggingen av alliansen mellom Renault, Nissan og senere Mitsubishi, et samarbeid basert på blant annet kryssende eierskap og felles utvikling av teknologi. Alliansen solgte i fjor 10,6 millioner biler.
  • Sitter i japansk varetekt, mistenkt for å ha underrapportert sine inntekter og for å ha misbrukt Nissans midler.

Kilde: BBC, Wikipedia

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse