Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 januar 2019 13:35
Del på Facebook
Dagens regelverk gir automatisk førerrett på biler med automatgir om man kjører opp med en manuelt giret bil. Men kjører man opp på en bil med automatgir mister man rettigheten til å kjøre manuelt girede biler. Foto: Solveig Vikene / NTB SCANPIX
Dagens regelverk gir automatisk førerrett på biler med automatgir om man kjører opp med en manuelt giret bil. Men kjører man opp på en bil med automatgir mister man rettigheten til å kjøre manuelt girede biler. Foto: Solveig Vikene / NTB SCANPIX
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Autoriserte trafikkskolers landsforbund (ATL) foreslår at alle som kjører opp, skal få lappen for automatgir. Høyres transportpolitikere støtter forslaget.

Av alle biler som ble solgt i Norge i 2018 var over 90 prosent utstyrt med automatgir. Andelen er ventet å øke i årene fremover.

– Regjeringen har et mål om at alle skal kjøre nullutslippsbiler og disse bilene har automatgir. Det er bra for trafikksikkerheten, og det vil mest sannsynlig bli billigere å ta lappen, sier Høyres Helge Orten som også er leder transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) Torgeir Abusdal sier forslaget vil være en fordel både for elevene og for skolene. I tillegg vil det være viktig fra et trafikksikkerhetsperspektiv.

– Vi vet at mange ferske bilførere fokuserer mye på det rent kjøretekniske. Med automatgir slipper man å konsentrere seg om korrekt girvalg og kan i større grad konsentrere seg om trafikkbildet. Vi tror dette vil gi færre ulykker, sier Abusdal.

Dagens regelverk gir automatisk førerrett på biler med automatgir om man kjører opp med en manuelt giret bil. Men kjører man opp på en bil med automatgir mister man rettigheten til å kjøre manuelt girede biler.

Forslaget er at elever som kjører opp på automat og finner ut at de har behov for førerkort for manuell bil kan få denne retten ved å ta noen timer obligatorisk opplæring på manuell bil hos en trafikkskole senere.

– Dette er et forslag hvor alle er vinnere. Elevene sparer penger, det blir enklere for trafikkskolene og trafikksikkerheten øker, sier Orten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 11 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse