Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 februar 2019 13:19
Del på Facebook
Meningene er mange om strømkabler til og strømhandel med utlandet, men uten denne muligheten, kunne strømmen vært betydelig dyrere, ifølge NVEs beregninger. Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Meningene er mange om strømkabler til og strømhandel med utlandet, men uten denne muligheten, kunne strømmen vært betydelig dyrere, ifølge NVEs beregninger. Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vinterens høye strømpriser har gjort ekstra stort innhogg i bankkontoer og lommebøker, men uten utenlandskablene ville strømmen vært enda dyrere, ifølge NVE.

De siste par månedene har gjennomsnittsprisen på strøm vært over 50 øre per kilowattime på den nordiske kraftbørsen, skriver Aftenposten.

Norges vassdrags- og energiverk (NVE) har prøvd å beregne hvordan strømprisene hadde vært dersom vi ikke hadde hatt strømkabler som gjør at vi kan eksportere og importere fra Europa. Svaret er at den ville variert mer og kunne vært 2–3 ganger høyere om vinteren.

– Handelen med utlandet er en sikkerhetsventil som demper prisutslagene. Dette gjør strømmen billigere enn den ellers ville vært, særlig i perioder med lite nedbør etterfulgt av kald vinter i Norge, sier overingeniør Raghav Gogia i NVE til avisen.

Uten den sikkerhetsventilen, ville produsentene spart på vannet for å være forberedt på et år med dårlig nedbør og mulig knapphet på strøm, forklarer han.

– Denne sparingen betyr mindre produksjon, som generelt sett vil heve prisene.

I tillegg mener NVE at et kraftsystem uten handelsmuligheter ville ført utbygging av reservekapasitet for å stå bedre rustet i tørre år. Det ville dempet prisutslagene, men krevd milliarder i utbyggingskostnader.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse