Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 mars 2019 07:39
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Thibault Camus / AP / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Thibault Camus / AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonseboikotten etter delingen av terrorvideoen kommer til å merkes hos Facebook, mener en ekspert. Men den norske annonsørforeningen dropper boikott.

Under terrorangrepet i New Zealand strømmet gjerningsmannen en video av massakren direkte via Facebook, og videoen ble i etterkant delt en rekke ganger.

Flere newzealandske selskaper har nå fjernet sine annonser på Facebook etter at den newzealandske annonseforeningen ANZA gikk ut med oppfordring til sine medlemmer om å revurdere bruken av reklamepenger.

Boikottiltak som newzealandske ANZA oppfordrer til, er viktige og kan bidra til å tvinge aktører som Facebook til å ta grep, mener dosent Trond Blindheim ved Høyskolen i Kristiana, som underviser i markedskommunikasjon.

– I slike bransjer gjelder begrepet «money talks», og det er definitivt pengene som bestemmer. Dersom Facebook mister betydelige annonseinntekter, risikerer de å gå glipp av hundretalls av millioner som følge av slike aksjoner. Og da er de jo nødt til å tilpasse seg, sier han til NTB.

– Effektive markedskanaler

Den norske annonsørforeningen ANFO stiller seg bak sitt newzealandske motstykkes oppfordring om at Facebook må ta grep for å skjerpe teknologien, men mener annonsebeslutninger er opp til medlemmene selv.

– Vi har ikke manet til noen boikott, og hvert enkelt medlem må selv ta stilling til hvilke kanaler de selv mener det er viktig å bruke. Mange opplever Facebook og Google som svært effektive markedskanaler, sier administrerende direktør Jan Morten Drange i ANFO til NTB.

ANFO har tidligere vært kritiske til Facebook, som de siste årene har vært preget av en rekke omstridte saker, blant annet Cambridge Analytica-skandalen, hvor personopplysninger til millioner av brukere kom på avveie.

– Facebook har blitt tatt med buksene nede en rekke ganger de siste årene. Hver gang de har vært involvert i såkalte skandaler, skjer det dessverre lite. Konsekvensene blir ikke nevneverdige og folks hukommelse er relativt kort i slike sammenhenger, sier Drange.

– Vanskelig å kontrollere

Facebook, som forrige måned fylte 15 år, har i dag over 2,3 milliarder månedlige brukere. Selv om nettstedet er gratis for brukerne, tjener selskapet enorme summer på reklame. Over 95 prosent av selskapets inntekter kommer fra annonser, og bare Google har større reklameinntekter enn Facebook.

For to år siden innførte det amerikanske storselskapet Procter & Gamble en periode full annonsestopp av Google, etter tilfeller hvor YouTube hadde vist annonsørers reklamefilmer i forkant av nazi- og terrorpropaganda.

Google lovte å rydde opp, men Drange mener det er vanskelig å kontrollere det digitale markedet fullstendig.

– Det spørs jo om man klarer å stanse slikt helt, ettersom det til enhver tid publiseres enorme mengder informasjon. Google har selv sagt at de aldri vil klare å sikre seg 100 prosent, sier Drange.

Facebook har tidligere opplyst at selskapet i løpet av de første 24 timene etter angrepet i New Zealand fjernet drapsvideoen 1,5 millioner ganger globalt.

– Når folk velger å bruke vår teknologi til noe negativt, så skal vi begrense det så mye som mulig og så fort som mulig, sa Peter Münster, nordisk kommunikasjonssjef for selskapet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse