Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2019 22:41
Del på Facebook
Viking Sky på Hustadvika. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Viking Sky på Hustadvika. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Viking Sky hadde fått start på den ene motoren slik at fartøyet igjen kunne gå for egen maskin, satt det ene ankeret fast. Dermed måtte kjettingen kuttes.

– Vekten av ankeret og kjettingen var for høy til at de klarte å ta det inn, sier losoldermann Emil Heggelund i Møre og Trøndelag losoldermannskap til Bergens Tidende.

I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding om motorstans på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal. Fartøyet hadde da to loser om bord. Det var svært høye bølger og vind opp mot liten storm i området. Været var så ille at to redningsskøyter som skulle bidra, måtte snu av hensyn til egen sikkerhet.

Problemer med det ene ankeret

Få minutter etter motorstansen slapp kapteinen ut de to ankrene for å forhindre skipet i å drive på land. Ankrene holdt båten i ro ca. 100 meter fra de nærmeste grunnene utenfor Hustad, og etter hvert klarte mannskapet om bord å få start på den ene hovedmotoren.

Slepebåtene som kom til forsøkte flere ganger å feste slep i cruiseskipet for at det ikke skulle drive mot land igjen, dersom motorene igjen sluttet å virke, men klarte det ikke. Det var derfor kapteinen i samråd med losene bestemte seg for å ta opp ankrene ved 21.20-tiden lørdag kveld for å sette kursen lenger mot havs. Det var da de fikk problemer med det ene ankeret.

– Ankerkjettingen hadde lagt seg over bulben på båten. Motstanden var rett og slett så stor at vinsjen ikke klarte å dra det inn, sier Heggelund til avisen.

Dermed måtte den 270 meter lange ankerkjettingen kuttes. Ifølge Heggelund skal det være mulig å finne ankeret igjen, da det ble registrert hvor de kuttet kjettingen.

– Forsvarlig seilas

Natt til søndag fungerte tre av fire motorer på cruiseskipet igjen. To ankerhåndteringsfartøyer slepte skipet mot Molde. Viking Sky la til kai i Molde klokka 16.20 søndag ettermiddag.

Heggelund sier til Bergens Tidende at han mener de to losene om bord hadde tilstrekkelig kunnskap om området, og forsvarer også beslutningen om å seile.

– Losene gikk gjennom ruten med kapteinen før de la ut på Hustadvika, og slik jeg forstår det var det aldri vurdert ikke å gå. Dette er et 230 meter langt fartøy som er to år gammelt. Det er bygget som et havgående skip, og skal ikke ha noen problemer med å tåle slikt vær, sier Heggelund.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse