Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 april 2019 09:45
Del på Facebook
Sjømat-sjef Robert Eriksson ønsker «fair play» i kjøledisken og mener ikke det er riktig av regjeringen å subsidiere storfekjøtt. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix
Sjømat-sjef Robert Eriksson ønsker «fair play» i kjøledisken og mener ikke det er riktig av regjeringen å subsidiere storfekjøtt. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjømat-sjef Robert Eriksson ønsker «fair play» i kjøledisken og ber regjeringen kutte subsidiene på storfekjøtt med 20 prosent.

Eriksson, som er direktør i Sjømatbedriftene, mener ifølge Dagbladet at det er logiske brister i matpolitikken når regjeringen subsidierer storfeproduksjonen, samtidig som de ønsker nordmenn skal spise mindre rødt kjøtt.

– For det første skapes en negativ konkurransevridning. For det andre bruker regjeringen folks skattepenger for å gjøre det rimeligere å spise mer klimafiendtlig mat, sier Eriksson og tilføyer:

– Hvorfor skal staten subsidiere det kjøttet de vil vi skal spise mindre av?

I en intensjonsavtale mellom blant annet næringen og norske myndigheter heter det at det skal jobbes for å øke sjømatkonsumet med 20 prosent innen 2021.

– Da henger det ikke på greip å fortsette å subsidiere entrecôten med 70 kroner kiloet, sier Eriksson og tilføyer at han er stolt av å tilhøre en subsidiefri næring.

Han får ikke støtte fra leder i næringskomiteen, Geir Pollestad, som mener Eriksson legger opp til konflikt mellom de to næringene.

– Jeg nekter nesten å tro at næringen står bak hans ekstremt lite strategiske uttalelser. Det er mulig å forstå at en person mener noe så dumt, men jeg tviler på at en hel næring gjør det, sier han.

Norges Bondelag ønsket ikke å kommentere saken overfor Dagbladet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse