Sogn og Fjordane vil bli først i verden med å kreve utslippsfrie hurtigbåter, og vil ha fossilfri drift fra 2024. Klimaverstingen forurenser mer enn fly.
Hurtigbåter på diesel står for et enormt utslipp og forurenser mer enn fly per person per kilometer, ifølge Sysla.
Norge har lenge ønsket å gjøre noe med dette, og Sogn og Fjordane ser ut til å bli først i verden med krav om utslippsfrie hurtigbåter når de nye rutene i fylket skal ut på anbud. 30. april 2022 utløper dagens kontrakter på drift av dagens 18 ruter ut, inkludert ekspressbåter mellom Bergen og Sogn og Nordfjord, lange ruter som nå er klimaverstinger, skal bli grønne.
Forslaget til anbud er nå sendt på høring til industrien, for å se om det er mulig å levere i henhold til kravene og innen driften skal i gang i 2024.
– Vi legger anbudet ut til høring for å kvalitetssikre det og sjekke at kravene er realistiske og fornuftige. Det er industrien som har fasiten, sier assisterende fylkesdirektør Øystein Hunvik.
Hurtigbåttrafikken mellom Sogn og Fjordane og Bergen står, ifølge fylkeskommunen, for nesten 40 prosent av slippene fra kollektivtrafikken i Sogn og Fjordane per i dag.
Det endelige anbudet skal ut 20. november.
(©NTB)