Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 september 2019 07:44
Del på Facebook
Hurtigbåter på diesel forurenser mer enn fly, hvis man regner etter utslipp per passasjer per kilometer. Her er hurtigbåten «Grip». Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Hurtigbåter på diesel forurenser mer enn fly, hvis man regner etter utslipp per passasjer per kilometer. Her er hurtigbåten «Grip». Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sogn og Fjordane vil bli først i verden med å kreve utslippsfrie hurtigbåter, og vil ha fossilfri drift fra 2024. Klimaverstingen forurenser mer enn fly.

Hurtigbåter på diesel står for et enormt utslipp og forurenser mer enn fly per person per kilometer, ifølge Sysla.

Norge har lenge ønsket å gjøre noe med dette, og Sogn og Fjordane ser ut til å bli først i verden med krav om utslippsfrie hurtigbåter når de nye rutene i fylket skal ut på anbud. 30. april 2022 utløper dagens kontrakter på drift av dagens 18 ruter ut, inkludert ekspressbåter mellom Bergen og Sogn og Nordfjord, lange ruter som nå er klimaverstinger, skal bli grønne.

Forslaget til anbud er nå sendt på høring til industrien, for å se om det er mulig å levere i henhold til kravene og innen driften skal i gang i 2024.

– Vi legger anbudet ut til høring for å kvalitetssikre det og sjekke at kravene er realistiske og ­fornuftige. Det er industrien som har fasiten, sier assisterende fylkesdirektør Øystein Hunvik.

Hurtigbåttrafikken mellom Sogn og Fjordane og Bergen står, ifølge fylkeskommunen, for nesten 40 prosent av slippene fra kollektiv­trafikken i Sogn og Fjordane per i dag.

Det endelige anbudet skal ut 20. november.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse