Norske aviser og mediehus må endre markedsføring og avtalevilkår for digitale avisabonnementer, ifølge Forbrukertilsynet.
Tilsynets undersøkelser viser at alle avisene har en praksis som ikke er i samsvar med markedsføringsloven og angrerettloven. Totalt har 13 aviser og mediehus blitt undersøkt.
Forbrukertilsynet har merket seg at mange av avisene opererer med kampanjetilbud, der det ofte ikke gis noen informasjon om pris og vilkår etter endt prøveperiode.
Automatisk fornyelse
– Det kommer fram i flere av klagene vi har fått fra forbrukere at de ikke får god nok informasjon om hva abonnementet koster og at dette blir fornyet automatisk etter at kampanjeperioden er over, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.
Blant annet manglende varsling om automatisk fornyelse av abonnement og trekk fra betalingskort kan virke urimelig.
– Vi har bedt avisene om å sende varsel før avtaler fornyes med 3 måneder eller mer og før prøveperioder går over til løpende abonnement. Da blir forbrukeren minnet om dette og kan ta stilling til om man ønsker å beholde abonnementet, sier Haugseth.
– Vi stiller også krav om at avisene må gjøre det enkelt for forbrukerne å si opp avtalen. Det må være gode rutiner for registrering og bekreftelse av oppsigelser, avisene må ikke stille formkrav til oppsigelsene, og de må ikke benytte unødvendig lange oppsigelsesfrister.
Forbrukertilsynet venter nå på at avisene skal svare på hvilke endringer som blir gjort i markedsføringen og avtalevilkårene. Svarfrist for avisene er 26. september 2019.