Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB / Kurt Helge Røsand
Artikkel
NTB / Kurt Helge Røsand
20 september 2019 23:32
Del på Facebook
Norske aviser og mediehus må endre markedsføring og avtalevilkår for digitale avisabonnementer. Foto: Pixabay
Norske aviser og mediehus må endre markedsføring og avtalevilkår for digitale avisabonnementer. Foto: Pixabay
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske aviser og mediehus må endre markedsføring og avtalevilkår for digitale avisabonnementer, ifølge Forbrukertilsynet.

Tilsynets undersøkelser viser at alle avisene har en praksis som ikke er i samsvar med markedsføringsloven og angrerettloven. Totalt har 13 aviser og mediehus blitt undersøkt.

Forbrukertilsynet har merket seg at mange av avisene opererer med kampanjetilbud, der det ofte ikke gis noen informasjon om pris og vilkår etter endt prøveperiode.

Automatisk fornyelse

– Det kommer fram i flere av klagene vi har fått fra forbrukere at de ikke får god nok informasjon om hva abonnementet koster og at dette blir fornyet automatisk etter at kampanjeperioden er over, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Blant annet manglende varsling om automatisk fornyelse av abonnement og trekk fra betalingskort kan virke urimelig.

– Vi har bedt avisene om å sende varsel før avtaler fornyes med 3 måneder eller mer og før prøveperioder går over til løpende abonnement. Da blir forbrukeren minnet om dette og kan ta stilling til om man ønsker å beholde abonnementet, sier Haugseth.

– Vi stiller også krav om at avisene må gjøre det enkelt for forbrukerne å si opp avtalen. Det må være gode rutiner for registrering og bekreftelse av oppsigelser, avisene må ikke stille formkrav til oppsigelsene, og de må ikke benytte unødvendig lange oppsigelsesfrister.

Forbrukertilsynet venter nå på at avisene skal svare på hvilke endringer som blir gjort i markedsføringen og avtalevilkårene. Svarfrist for avisene er 26. september 2019.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse