Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 september 2019 07:01
Del på Facebook
Equinors konsernsjef Eldar Sætre på båttur med statsminister Erna Solberg ved innseilingen til New York hvor Equinor skal bygge vindkraft for en halv million innbyggere. Foto: Pontus Höök / NTB scanpix
Equinors konsernsjef Eldar Sætre på båttur med statsminister Erna Solberg ved innseilingen til New York hvor Equinor skal bygge vindkraft for en halv million innbyggere. Foto: Pontus Höök / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tross en sterkt kritisk president Donald Trump regner Equinor med å få alle nødvendige godkjenninger til å bygge vindkraft for 500.000 husstander i New York.

Et stort anlegg bestående av 60 til 80 vindturbiner i havet utenfor innseilingen til New York skal gi strøm til en halv million husholdninger i New York. Norske Equinor regner med at hele prosjektet kalt «Emipre Wind» skal stå klart i 2024 og vil få en prislapp på 27 milliarder kroner, skriver Aftenposten.

President Donald Trump har på sin side vært tydelig på at han er motstander av vindkraft. Nylig sa han at hus nærmere enn tre kilometer fra en vindmølle praktisk talt er verdiløst, og i april sa han om vindturbiner at «de sier lyden forårsaker kreft». Et annet vindkraftprosjekt utenfor kysten av Massachusetts er blitt kraftig forsinket på grunn av nye krav om utredninger for miljøkonsekvens. Equinors søknad skal behandles av Bureau of Ocean Energy Management som ligger under USAs innenriksdepartement. Dette departementet styres av tidligere oljelobbyist David Bernhardt, skriver avisen.

– Fornybar energi er noe som drives fram av de enkelte statene, og New York har vært veldig tydelig på hva de ønsker å gjøre, sier Equinor-sjef Eldar Sætre som er trygg på prosjektet.

Havbunnen som vindturbinen skal stå på, leies av den føderale regjeringen, og kontrakten om levering av strømmen er allerede signert.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse