Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
27 september 2019 10:45
Del på Facebook
Hurtigruten oppgraderer og forvandler tre skip til nye ekspedisjonscruiseskip. MS «Midnatsol» blir MS «Eirik Raude». Foto: Reto Zwick / Hurtigruten
Hurtigruten oppgraderer og forvandler tre skip til nye ekspedisjonscruiseskip. MS «Midnatsol» blir MS «Eirik Raude». Foto: Reto Zwick / Hurtigruten
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 2021 skal Hurtigruten starte ekspedisjonsseilinger med hybriddrevne cruiseskip langs norskekysten. Flere av rutene seiler innom Kristiansund, og så langt er det bestilt 71 anløp, skriver Kristiansund & Nordmøre havn i en pressemelding.

Ekspedisjonsseilingene kommer i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Oppgradert med batteripakker og grønn teknologi skal de nye ekspedisjonsskipene MS «Otto Sverdrup» (nåværende MS Finnmarken), MS «Eirik Raude» (nåværende MS Midnatsol) og MS «Maud» (nåværende MS Trollfjord) seile helårlige ekspedisjonscruise langs norskekysten.

For Kristiansund er det planlagt til sammen 71 besøk av de tre skipene i perioden januar 2021 til april 2022.

Anløp til Kristiansund

  • MS «Otto Sverdrup»: 18 anløp i 2021, 9 anløp i 2022
  • MS «Eirik Raude»: 13 anløp i 2021, 9 anløp i 2022.
  • MS «Maud»: 16 anløp i 2021, 6 anløp i 2022.

Skaper aktivitet

– Vi er veldig glade for å være en av Hurtigruten sine favoritthavner og dermed en del av denne nye satsingen. Anløpene bidrar til å skape aktivitet i sentrum, også utenom sommersesongen, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Seilingsplanen er lagt opp med én times opphold i Kristiansund. Skipene kommer til å legge til ved Storkaia, og ikke på Devoldholmen som den ordinære kystruten.

– Ideelt sett hadde vi ønsket oss lengre oppholdstid i Kristiansund, slik at passasjerene får ordentlig tid til å oppleve byen. Her er det nok lagt til rette for at mange passasjerer vil bestille overlandstur med buss via Atlanterhavsveien, det vil si at de går av i Molde og om bord igjen i Kristiansund, eller omvendtavhengig av om skipet anløper på vei nordover eller sørover, sier Indergaard.

Hun mener at med litt lengre liggetid, så hadde det også vært nok tid til for eksempel havnesightseeing med Sundbåten eller museumsbesøk.

– Det handler både om å skape bedre opplevelser for passasjerene og større ringvirkninger lokalt. Dette er noe vi har kommunisert til Hurtigruten, og det kan bli tilpasninger på sikt. I tillegg mener vi at både Smøla og Hitra er høyaktuelle destinasjoner for slike ekspedisjonsseilinger. På linje med flere andre rederier er Hurtigruten på jakt etter destinasjoner litt utenom allfarvei, noe som byr på spennende muligheter for vårt havnedistrikt. Vi håper å kunne ønske Hurtigruten velkommen også til Smøla eller Hitra i fremtiden, sier Indergaard.

En drøm i oppfyllelse

– I alle år har vi blitt kontaktet av destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis; ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs norskekysten. Det er en drøm som går i oppfyllelse, sa konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding, da den nye ekspedisjonscruise-satsingen nylig ble lansert.

De nye destinasjonene i ekspedisjonscruisesatsingen er Å og Reine i Lofoten, Vesterålen, Senja (via Finnsnes), Lyngsalpene med Havnnes, Træna, Alta, Fjærland, Narvik og Stavanger. I tillegg skal skipene besøke flere av de mest populære stedene Hurtigruten har seilt til i generasjoner eller år, slik som Kristiansund.

Dette er rutene for de nye ekspedisjonsseilingene fra 2021

Bergen – Nordkapp – Bergen (11 dager) med MS «Otto Sverdrup» / MS «Eirik Raude» (oktober–april)
Bergen – Ålesund – Brønnøysund – Reine – Svolvær – Tromsø – Honningsvåg – Alta – Narvik – Sandnessjøen – Kristiansund – Molde – Fjærland – Bergen

Bergen – Nordkapp – Bergen (11 dager) med MS «Otto Sverdrup» / MS «Eirik Raude» (mai–september)
Bergen – Ålesund – Brønnøysund – Stokmarknes – Risøyhamn – Tromsø – Honningsvåg – Havnnes – Svolvær – Reine – Træna – Trondheim – Hjørundfjorden – Bergen

Hamburg – Nordkapp – Hamburg (14 dager) med MS «Maud» (april–september)
Hamburg – Cuxhaven – Bergen – Molde – Kristiansund Brønnøysund – Reine – Svolvær – Tromsø – Honningsvåg – Finnsnes – Bodø – Trondheim – Hjørundfjorden – Ålesund – Stavanger – Hamburg

Dover – Nordkapp – Dover (14 dager) med MS «Maud» (oktober–mars)
Dover – Bergen – Molde – Kristiansund Brønnøysund – Reine – Svolvær – Tromsø – Honningsvåg – Finnsnes – Ålesund – Stavanger – Calais – Dover

Dette skriver hurtigruten om de nye navnene

«I flere tusen år har mennesket flyttet grenser og utforsket verdens mest utilgjengelige steder. Som det største ekspedisjonscruiserederiet i verden viderefører vi arven etter våre polarhelter og andre oppdagere. Derfor er det naturlig for oss å gi våre ekspedisjonsskip navn inspirert av pionerer og ekspedisjoner som ikke bare har satt sitt preg på sin generasjon, men på historien.»

MS Maud (nåværende MS Trollfjord) får et navn med lange tradisjoner både i og utenfor Hurtigruten. Skipet er oppkalt etter en av historiens mest kjente polarskuter, Roald Amundsens «Maud» fra 1917. Skipet hentet navnet fra Norges første dronning i moderne tid, som også ga navn til Hurtigrutens tidligere flaggskip, DS Dronning Maud fra 1925.

MS Otto Sverdrup (nåværende MS Finnmarken) er oppkalt etter en av Norges største polarhelter. Sammen med Nansen var Sverdrup den første til å krysse Grønland på ski, han var sentral i flere av de mest kjente ekspedisjonene i Nordområdene, og kaptein på den legendariske polarskuta Fram. Sverdrup har også sterke bånd til Hurtigruten: Mellom ekspedisjonene var han kaptein på Hurtigrutens skip.

MS Eirik Raude (nåværende MS Midnatsol) har fått navn fra en av historiens mest kjente vikinghøvdinger. Eirik Raude ble født i Rogaland, ble kjent for sitt voldsomme røde skjegg, og har fått æren ikke bare for å oppdage Grønland – men også for å ha gitt øya navnet den er kjent for i dag.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse