Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 september 2019 23:20
Del på Facebook
Helseforetakene Helse Midt og Helse Nord er skeptiske til lovfesting av responstid-målene. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Helseforetakene Helse Midt og Helse Nord er skeptiske til lovfesting av responstid-målene. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er behov for 74 nye ambulanser for å klare å nå målene om responstid for ambulansetjenesten, mener helseforetakene Helse Midt og Helse Nord.

Ifølge helseforetakene er det behov for 38 flere ambulanser i Helse Midt og 36 ambulanser og rundt 350 ambulansefagarbeidere i Helse Nord for å klare målet, skriver Trønder-Avisa.

De to helseforetakene anslår at dette til sammen vil koste 700–800 millioner kroner.

De to helseforetakene har gjort anslagene etter at helseminister Bent Høie (H) ba dem om å beregne hvor langt unna de selv mener at de er fra å nå målene om responstid. Han ville også vite hva en eventuell lovfesting av responstidene vil innebære.

Begge helseforetakene uttrykker at de skeptisk til lovfesting av responstid-målene. De mener det blir vanskelig å holde god nok kvalitet på tjenestene dersom mange ambulansefagarbeidere over tid blir stasjonert på steder med få oppdrag.

Sp, SV og KrF fremmet i fjor høst et forslag om å forskriftsfeste krav om responstid, men forslaget ble ikke vedtatt. Arbeiderpartiet vedtok imidlertid å nedfelle krav om responstid for ambulanse på sitt landsmøte i april. Dermed kan det bli flertall for forslaget i Stortinget.

Per i dag er det ikke nasjonale krav til responstid for ambulansetjenesten. Ifølge de veiledende responstidene, som ble vedtatt i 2000, skal ambulansen være fremme innen 12 minutter i tettbygde strøk og innen 25 minutter i grisgrendte strøk i 90 prosent av hendelsene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse