Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 september 2019 23:20
Del på Facebook
Helseforetakene Helse Midt og Helse Nord er skeptiske til lovfesting av responstid-målene. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Helseforetakene Helse Midt og Helse Nord er skeptiske til lovfesting av responstid-målene. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er behov for 74 nye ambulanser for å klare å nå målene om responstid for ambulansetjenesten, mener helseforetakene Helse Midt og Helse Nord.

Ifølge helseforetakene er det behov for 38 flere ambulanser i Helse Midt og 36 ambulanser og rundt 350 ambulansefagarbeidere i Helse Nord for å klare målet, skriver Trønder-Avisa.

De to helseforetakene anslår at dette til sammen vil koste 700–800 millioner kroner.

De to helseforetakene har gjort anslagene etter at helseminister Bent Høie (H) ba dem om å beregne hvor langt unna de selv mener at de er fra å nå målene om responstid. Han ville også vite hva en eventuell lovfesting av responstidene vil innebære.

Begge helseforetakene uttrykker at de skeptisk til lovfesting av responstid-målene. De mener det blir vanskelig å holde god nok kvalitet på tjenestene dersom mange ambulansefagarbeidere over tid blir stasjonert på steder med få oppdrag.

Sp, SV og KrF fremmet i fjor høst et forslag om å forskriftsfeste krav om responstid, men forslaget ble ikke vedtatt. Arbeiderpartiet vedtok imidlertid å nedfelle krav om responstid for ambulanse på sitt landsmøte i april. Dermed kan det bli flertall for forslaget i Stortinget.

Per i dag er det ikke nasjonale krav til responstid for ambulansetjenesten. Ifølge de veiledende responstidene, som ble vedtatt i 2000, skal ambulansen være fremme innen 12 minutter i tettbygde strøk og innen 25 minutter i grisgrendte strøk i 90 prosent av hendelsene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse