Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 oktober 2019 20:22
Del på Facebook
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS «Roald Amundsen» på havna i Kristiansund. Skipet har 15 norske offiserer og et mannskap på 70–80 personer fra Filippinene. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS «Roald Amundsen» på havna i Kristiansund. Skipet har 15 norske offiserer og et mannskap på 70–80 personer fra Filippinene. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten vurderer å flagge ut flere skip, med de skal ha både norsk og internasjonalt mannskap, opplyser selskapet.

Hurtigruten vurderer ulike flaggstater for minst fire av sine skip, skriver Klassekampen. Fra 1. januar 2021 kan rederiets skip seile under utenlandsk flagg, om de er på ekspedisjonscruise i norske farvann.

Skipene som trafikkerer de tradisjonelle anløpsstedene langs norskekysten mellom Bergen og Kirkenes, vil fortsatt seile under norsk flagg, presiserer kommunikasjonsrådgiver Hanne Taalesen i Hurtigruten overfor NTB.

– Men i 20 år har vi seilt ekspedisjonscruise over hele verden med norsk og internasjonalt mannskap. Det skal vi også gjøre fremover, sier hun.

Ingen avgjørelse tatt

Taalesen sier det ikke er tatt noen avgjørelser når det gjelder en eventuell utflagging.

Hurtigrutens nyeste fartøy Roald Amundsen, som ble tatt i bruk i sommer, har 15 norske offiserer og et mannskap på 70–80 personer fra Filippinene. Også fartøyet Fram har norske offiserer og utenlandsk besetning.

Ifølge Klassekampen kan det også bli slik på fire andre skip.

Konkurranse

Samferdselsdepartementet åpnet for et par år siden for konkurranse om strekningen Bergen-Kirkenes-Bergen som betjenes av elleve skip.

Rederiet Havila vant fram og skal fra 1. januar 2021 ha fire skip på ruten. Hurtigruten beholder sju skip, men rederiet får dermed fire skip «til overs». Det er disse fire som vurderes flagget ut for bruk til internasjonale ekspedisjonscruise.

Staten har også bestemt at det skal gjennomføres en virksomhetsoverdragelse. Det betyr i praksis at de fleste ansatte om bord på de fire skipene fra 2021 vil ha Havila som arbeidsgiver.

 (©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse