Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2019 07:51
Del på Facebook
Babcock Scandinavian AirAmbulance AS overtok tjenesten fra 1. juli 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Babcock Scandinavian AirAmbulance AS overtok tjenesten fra 1. juli 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et gjentakende teknisk problem, som har satt ambulansefly på bakken flere ganger siden sommeren, er funnet og løst.

– Det forventes at dette gir bedre teknisk tilgjengelighet på fly og mindre beredskapsavbrudd i tiden fremover, skriver Luftambulansetjenesten.

Det har kommet flere bekymringsmeldinger knyttet til luftambulanseberedskapen etter at Babcock Scandinavian AirAmbulance AS overtok tjenesten fra Lufttransport AS 1. juli 2019.

Tilgjengelighet

Les også: Rødt ber regjeringen sikre luftambulanseberedskapen

Flere ambulansefly har vært ute av drift i kortere eller lengre tid etter byttet av leverandør. Årsakene er tekniske utfordringer, sykdom eller pålagt hviletid. I juli var tilgjengeligheten på bare 69,8, prosent ifølge TV 2.

Fylkeslegen i Finnmark og Troms, Anne Grethe Olsen, holdt mandag til et hastemøte med Helse Nord etter bekymringsmelding fra Finnmark legeforening.

Samtidig har de tillitsvalgte i Norsk Sykepleierforbund sendt et varselbrev om arbeidsmiljøet til Helse Nord, Universitetssykehuset Nord-Norge, fylkeslegen i Troms og Finnmark og Luftambulansetjenesten HF. Varselet handler også om en fryktkultur, flysikkerhet, og mangel på rutiner for rapportering av avvik og kritiske hendelser.

Møte onsdag

Luftambulansetjenesten HF og Babcock Scandinavian AirAmbulance drøftet onsdag bekymringsmeldingene fra tillitsvalgte flysykepleiere ved noen av basene.

– Som oppdragsgiver og operatør tar vi varselet på høyeste alvor. Vi er enig om å involvere de som har sendt bekymringsmeldingen og resten av ambulanseflybasene i det videre arbeidet med dette. Målet er å finne gode og tillitvekkende løsninger for alle som jobber i tjenesten, skriver Luftambulansetjenesten i en uttalelse.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse