Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2019 07:51
Del på Facebook
Babcock Scandinavian AirAmbulance AS overtok tjenesten fra 1. juli 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Babcock Scandinavian AirAmbulance AS overtok tjenesten fra 1. juli 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et gjentakende teknisk problem, som har satt ambulansefly på bakken flere ganger siden sommeren, er funnet og løst.

– Det forventes at dette gir bedre teknisk tilgjengelighet på fly og mindre beredskapsavbrudd i tiden fremover, skriver Luftambulansetjenesten.

Det har kommet flere bekymringsmeldinger knyttet til luftambulanseberedskapen etter at Babcock Scandinavian AirAmbulance AS overtok tjenesten fra Lufttransport AS 1. juli 2019.

Tilgjengelighet

Les også: Rødt ber regjeringen sikre luftambulanseberedskapen

Flere ambulansefly har vært ute av drift i kortere eller lengre tid etter byttet av leverandør. Årsakene er tekniske utfordringer, sykdom eller pålagt hviletid. I juli var tilgjengeligheten på bare 69,8, prosent ifølge TV 2.

Fylkeslegen i Finnmark og Troms, Anne Grethe Olsen, holdt mandag til et hastemøte med Helse Nord etter bekymringsmelding fra Finnmark legeforening.

Samtidig har de tillitsvalgte i Norsk Sykepleierforbund sendt et varselbrev om arbeidsmiljøet til Helse Nord, Universitetssykehuset Nord-Norge, fylkeslegen i Troms og Finnmark og Luftambulansetjenesten HF. Varselet handler også om en fryktkultur, flysikkerhet, og mangel på rutiner for rapportering av avvik og kritiske hendelser.

Møte onsdag

Luftambulansetjenesten HF og Babcock Scandinavian AirAmbulance drøftet onsdag bekymringsmeldingene fra tillitsvalgte flysykepleiere ved noen av basene.

– Som oppdragsgiver og operatør tar vi varselet på høyeste alvor. Vi er enig om å involvere de som har sendt bekymringsmeldingen og resten av ambulanseflybasene i det videre arbeidet med dette. Målet er å finne gode og tillitvekkende løsninger for alle som jobber i tjenesten, skriver Luftambulansetjenesten i en uttalelse.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEn kvalitetssikret rapport datert mars 2023 er ikke allerede utgått på dato.
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at grunnlaget for KS2 var tall frå SVV basert på 2020 kalkyler. TØI/Dovre korrigeerte for prisstigninga fram ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken holdbarhetsdato har KS2-rapporten fra 21. mars 2023? Hvem fastsetter utløpsdatoen, og hvordan?Ikke alle i Frp er enige med Sve, ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøSiste tall frå SVV var basert på 2020, deretter korrigert i KS2 til prisnivå 2022. Med kostnadssprekken på Rogfast og kalkyler ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken holdbarhetsdato har KS2-rapporten fra 21. mars 2023? Hvem fastsetter utløpsdatoen, og hvordan?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEttersom dette prosjektet er delvis bompengefinansiert så skal det fremmast ein bompengeproposisjon med oppdaterte og kvalitetssikra kostnadskalkyler før Stortinget før ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse