Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 desember 2019 09:07
Del på Facebook
SAS vurderer å bestille nye fly til et nytt selskap med en ny pilotavtale. Pilotforeningene i Danmark, Sverige og Norge reagerer. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
SAS vurderer å bestille nye fly til et nytt selskap med en ny pilotavtale. Pilotforeningene i Danmark, Sverige og Norge reagerer. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS vurderer om en ny flytype med færre seter kan brukes i der dagens fly er for store. Pilotene vil motsette seg planene om et nytt selskap med ny pilotavtale

En framtidig bestilling kan gjelde 20 til 30 nye jetfly med 120–150 seter hver. Planen er at disse skal brukes det SAS' Airbus A320 med 180 seter blir for store, skriver Dagens Næringsliv.

Behovet har oppstått fordi flyselskapet kvitter seg med fly av typen Boeing 737 i årene som kommer.

Ledelsen i SAS vil innlemme de nye flyene i det de kaller en «selvstendig enhet», et eget flyselskap. Det er ikke kjent om selskapet skal eies av SAS eller om flyene leies inn av andre.

Det som ifølge DN er klart, et at SAS-sjef Rickard Gustafson mener den nye flytypen også må knyttes til helt nye og rimeligere kollektivavtaler med piloter og kabinpersonale.

Pilotforeningene reagerer sterkt på signalene fra toppledelsen. Christian Laulund er leder i SAS Pilot Group, en sammenslutning av de fire pilotforeningene i SAS i Danmark, Sverige og Norge. Han sier pilotene ikke kjenner detaljene i planene om et nytt flyselskap. De vil likevel motsette seg en plan der jobbene til dagens SAS-piloter blir overført til andre ansatte.

Gustavson avviser at SAS med planene går til angrep på pilotene.

– Vi skal fortsette å utvikle virksomheten med fly og besetning i Skandinavia, og på en måte som betyr at vi kan utvikle kjernevirksomheten i SAS, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse