SAS vurderer om en ny flytype med færre seter kan brukes i der dagens fly er for store. Pilotene vil motsette seg planene om et nytt selskap med ny pilotavtale
En framtidig bestilling kan gjelde 20 til 30 nye jetfly med 120–150 seter hver. Planen er at disse skal brukes det SAS' Airbus A320 med 180 seter blir for store, skriver Dagens Næringsliv.
Behovet har oppstått fordi flyselskapet kvitter seg med fly av typen Boeing 737 i årene som kommer.
Ledelsen i SAS vil innlemme de nye flyene i det de kaller en «selvstendig enhet», et eget flyselskap. Det er ikke kjent om selskapet skal eies av SAS eller om flyene leies inn av andre.
Det som ifølge DN er klart, et at SAS-sjef Rickard Gustafson mener den nye flytypen også må knyttes til helt nye og rimeligere kollektivavtaler med piloter og kabinpersonale.
Pilotforeningene reagerer sterkt på signalene fra toppledelsen. Christian Laulund er leder i SAS Pilot Group, en sammenslutning av de fire pilotforeningene i SAS i Danmark, Sverige og Norge. Han sier pilotene ikke kjenner detaljene i planene om et nytt flyselskap. De vil likevel motsette seg en plan der jobbene til dagens SAS-piloter blir overført til andre ansatte.
Gustavson avviser at SAS med planene går til angrep på pilotene.
– Vi skal fortsette å utvikle virksomheten med fly og besetning i Skandinavia, og på en måte som betyr at vi kan utvikle kjernevirksomheten i SAS, sier han.
(©NTB)