Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 desember 2019 09:07
Del på Facebook
SAS vurderer å bestille nye fly til et nytt selskap med en ny pilotavtale. Pilotforeningene i Danmark, Sverige og Norge reagerer. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
SAS vurderer å bestille nye fly til et nytt selskap med en ny pilotavtale. Pilotforeningene i Danmark, Sverige og Norge reagerer. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS vurderer om en ny flytype med færre seter kan brukes i der dagens fly er for store. Pilotene vil motsette seg planene om et nytt selskap med ny pilotavtale

En framtidig bestilling kan gjelde 20 til 30 nye jetfly med 120–150 seter hver. Planen er at disse skal brukes det SAS' Airbus A320 med 180 seter blir for store, skriver Dagens Næringsliv.

Behovet har oppstått fordi flyselskapet kvitter seg med fly av typen Boeing 737 i årene som kommer.

Ledelsen i SAS vil innlemme de nye flyene i det de kaller en «selvstendig enhet», et eget flyselskap. Det er ikke kjent om selskapet skal eies av SAS eller om flyene leies inn av andre.

Det som ifølge DN er klart, et at SAS-sjef Rickard Gustafson mener den nye flytypen også må knyttes til helt nye og rimeligere kollektivavtaler med piloter og kabinpersonale.

Pilotforeningene reagerer sterkt på signalene fra toppledelsen. Christian Laulund er leder i SAS Pilot Group, en sammenslutning av de fire pilotforeningene i SAS i Danmark, Sverige og Norge. Han sier pilotene ikke kjenner detaljene i planene om et nytt flyselskap. De vil likevel motsette seg en plan der jobbene til dagens SAS-piloter blir overført til andre ansatte.

Gustavson avviser at SAS med planene går til angrep på pilotene.

– Vi skal fortsette å utvikle virksomheten med fly og besetning i Skandinavia, og på en måte som betyr at vi kan utvikle kjernevirksomheten i SAS, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasKS2-rapporten er utarbeidet etter at Putin gikk inn i Ukraina. I tabellen du viser til er investeringskostnaden 13 milliarder. Hvorfor ...
Arne Almaas 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøVedlikeholds kostnadene er estimert fra KS2 tabell 10.2 side 54 som sier 2 milliarder over 15 år. Disse tallen var ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvem som tolker til egen fordel er nok tydelig. Hvorfor går du ikke til kilden, dvs. Norske Shell sine framtidsplaner ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor har du årlig driftskostnader på 250 mill. for Tautratunnelen? Hvilken kilde har du for at strømkostnaden er kr. 1,- ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSiden du ønsker å fjerne all tvil i den videre diskusjonen innen nyttår har jeg prøvd å være så objektiv ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu er jo en verdensmester til å tolke svarene til din fordel. Som det stod og har stått, så er ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse