Annonse
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
14 desember 2024 18:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med støtte fra Frp fikk Ap og Sp flertall for å overføre midlene i NTP fra Fergefri E39 Møreaksen i vårt fylke til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, der det allerede er flust med både veier og jernbane. Det på tross av at Møreaksen var rangert langt oppe i NTP basert på netto samfunnsøkonomisk lønnsomhet pr. investert krone. Frank Sve (Frp) farer som vanlig med svada, og kaller de mest lønnsomme prosjektene for sløseri.

Frank Sve (Frp) farer også med svada når han fantaserer om så høye bompenger at ingen har råd å bruke Møreaksen. Akkurat samme skremsler som ble brukt på Nordøyvegen. Fasiten er at trafikken der med bompenger er større enn den var med ferge. Dette er kos med misnøye fra Frp for å kapre velgere, uten annen substans. Noen lærer aldri av historien.

Annonse
Annonse

Frank Sve (Frp) dagdrømmer om at Møreaksen er skrinlagt, men faktum er at selv dagens regjering sier at Møreaksen skal bygges, og at byggingen skal starte i Molde. Leder av Høyre, Erna Solberg, vil ved et regjeringsskifte gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP, og nevner spesielt E39 Vik–Molde. Møreaksen er ikke ferdig finito, det er bare greinalaus svada fra Frank Sve (Frp) atter en gang.

Frank Sve (Frp) vil skrote E39 Møreaksen (Breivika–Bolsønes) og satse på E136 Eksportveien (Ålesund–Dombås). Han underslår at Møreaksen også finansierer Eksportveien Ålesund–Vestnes, herunder planleggingen av denne strekningen. En planlegging Frank Sve (Frp) mener er bortkastet, selv om den inkluderer den strekningen han vil satse på.

Trafikken på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten så stor som trafikken på Møreaksen over Romsdalsfjorden. Frank Sve og Frp overser nemlig konsekvent at Møreaksen avløser 3 ulike fergesamband, og gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Og ignorerer at dette vil spare fylkeskommunen for enorme beløp.

Å hevde at å satse på Eksportveien istedenfor Møreaksen vil spare samfunnet for enorme kostnader er tøv, Frank Sve (Frp) tror at fergene er gratis. Selv om E136 er gratis og døgnåpen er det mindre trafikk på Eksportveien enn på fergen over Romsdalsfjorden på E39, som ikke er gratis, og stengt 85% av tiden. Ferge til evig tid er et gigantisk pengesluk, selv om veien er stengt det aller meste av tiden.

Frank Sve (Frp) vil derimot bruke penger på å planlegge flytting av fergeleiet Dryna–Brattvåg, på tross av at flertallet av fylkespolitikerne er imot, og begge berørte kommuner sier nei. Er ikke det bortkastede penger på planlegging? Frank Sve (Frp) forstår heller ikke at fylkeskommunen ikke har kapasitet til slik planlegging, etter at Frp har foretatt kraftig nedbemanning av fylkesadministrasjonen. For å oppnå besparelser er det snart på tide å si opp dyre kontorarbeidsplasser i Kristiansund og Ålesund og fylle opp de etter hvert ledige lokalene i Molde.

Annonse
Annonse

Klanen av motstandere av Møreaksen vil ødelegge for Misund og arbeidet med å gi Otrøya fergefri fastlandsforbindelse. Den samme klanen vil også stoppe Kjerringsundet som gjør Gossen fergefri. De virkelige flaskehalsene er fergene, som stenger veiene over 85% av tiden. Disse flaskehalsene vil Frank Sve (Frp) beholde, og heller bruke penger på en vei som allerede er gratis og døgnåpen, og med mindre trafikk.

Frank Sve (Frp) kjempet ivrig for Nordøyvegen på Sunnmøre, et prosjekt som har kostet fylkeskommunen enorme beløp. I dag strever den med å gi grunnleggende tilbud, slik som skole og samferdsel. Nå bør Frank Sve (Frp) kjempe for at øyer i Romsdal, med langt flere innbyggere, også får fergefri fastlandsforbindelse. Med statlig finansiering vil fylkeskommunen spare gigantiske kostnader.

Frank Sve (Frp) farer gang på gang med svada. Det man bør merke seg er hva Frank Sve (Frp) aldri nevner. Han nevner aldri hva fortsatt ferge koster, han sier bare at fergene koster det de koster. Han sier heller ikke hvor mye strøm som går med hvert år på de 3 fergesambandene som avløses med Møreaksen, og hvilken strømpris og nettleie som betales for den hinsides store ladeeffekten som kreves. Når Møreaksen åpnes, frigis enorme mengder strøm.

Frank Sve (Frp) nevner heller ikke at kanskje lenge før halve levetiden til Møreaksen har gått, så har miljøutslippene fra fergene passert utslippene fra Møreaksen. Han sier heller aldri noe om hvor fergeleiet i Molde sentrum skal flyttes, hvis Møreaksen utsettes eller stoppes.

Frank Sve (Frp) sier heller aldri noe om hvordan Otrøya og Gossen skal bli fergefrie uten Møreaksen. Uten statlig bistand vil dette i lang tid framover være en uoverkommelig oppgave for fylkeskommunen. Mener Frank Sve (Frp) at disse øyene i Romsdal ikke skal prioriteres likt med øyene på Sunnmøre? Frank Sve (Frp) er valgt inn på Stortinget for å representere hele fylket, ikke bare Sunnmøre.

Med Møreaksen vil fylkeskommunen få frigitt enorme summer, som bl.a. kan brukes på et kraftig løft for fylkesveiene, og opprettholde rutetilbudet på de fergestrekningene som fortsatt er igjen. Møreaksen omfatter også strekningen E39 Breivika–Vestnes, en strekning Frank Sve (Frp) ivrer for. Men Frank Sve (Frp) ser ingen ting av dette, han er blendet av sin egen greinalause svada om Møreaksen. Han burde skamme seg!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 4 dager siden
    Siden dere kranglefantene har malt dere opp i et hjørne og aldri kan bli enige om hvilke veier som er høyest prioritert spurte jeg en venn. Rettere sagt ChatGPT. Her er svaret. Del

    Du sa:
    Hvilken Eurpavei er prioritert på førstplass blant politikerne og næringslivet i Møre og Romsdal ?
    ChatGPT sa:
    ChatGPT
    E136, kjent som "Eksportvegen" gjennom Romsdalen, er høyt prioritert av både politikere og næringslivet i Møre og Romsdal. Denne veien er avgjørende for transport av varer og personer, spesielt for eksportbedriftene i fylket. NHO Møre og Romsdal har uttrykt betydelig støtte for utbedring av E136, med fokus på å fjerne flaskehalser for å forbedre fremkommeligheten.
    NHO
    I tillegg er E39-prosjektet, kjent som Møreaksen, som planlegger en fergefri forbindelse mellom Ålesund og Molde, også en viktig prioritet. Dette prosjektet har som mål å nesten halvere reisetiden mellom de to største byene i fylket, noe som vil styrke Møre og Romsdal som en sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregion.
    NHO
    Disse prosjektene er sentrale i innspillene til Nasjonal Transportplan (NTP) fra regionale aktører, som understreker behovet for investeringer i infrastruktur for å støtte næringslivets vekst og konkurranseevne.
    NHO
    Kilder

    4o
    Du sa:
    Jeg spurte om 1. proritet
    ChatGPT sa:
    ChatGPT
    Førsteprioritet blant politikere og næringslivet i Møre og Romsdal er E136, "Eksportvegen". Denne veien er svært viktig for transport av varer og tjenester, og fungerer som hovedåren for eksportbedrifter i regionen. Fokus ligger på utbedring og modernisering av veien for å sikre bedre fremkommelighet og øke verdiskapningen i fylket.

    GODT NYTTÅR !!!!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 dager siden
      @Terje Sundsbø SVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.

      Du kan starte med det, og ta med Sigbjørn Gjelsvik sin politiske tidsakse. Sjå om du finn spor av denne fyren i Regjeringa sitt tildelingsbrev til SVV for budsjettåret 2025. Der er også signal om vidare perspektiv, i tillegg til å halde fana for natur, naturmangfol og klima høgt.

      Godt nytt år 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 1 dager siden
      @Terje Sundsbø  Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene klare. Poenget med å legge inn denne analysen er å få fokus på fakta og ikke på synsinger.
      En vesentlig faktor er at i fremtiden vil mer enn 90 % av privatbilene gå på strøm. Se KS2 Denne strømmen må komme en plass  fra. Åsså må du slutte å mase om linjeleie og tekniske forutsetninger som ingen klarer å spå om. Når da omveien blir 8 kilometer lenger enn å seile med ferga Vestnes-Molde som er 6,2 Nautiske mil, så blir utkjørt ekstra distanse rundt 400 ganger rundt jorda med en ÅDT på 6000. Med de ulempene og kostnadene dette medfører for miljøet. Min elbil bruker i snitt 1,8 KWt / 10 km. Den lader ikke like mye i oppoverbakker som i nedoverbakker. Så her er det bare å ta frem kuleramma.
      Samme KS2 rapporten sier også klart at bompengesatsen blir 490 kroner tur retur Vik.
      Dovre/TØI sin KS2 Møreaksen sier en total for Vik-Molde på 25,2 milliarder. Videre er Vik Ørskogfjellet eller fullverdig avlastningsvei gjennom Vestnes ikke inkludert i noe som helst av disse kalkylene.
       
      PROKURATORKNEPET  
      Dessverre var der en leder av transportkomiten fra partiet Høyre som for en tid til bake gjorde noen prokurator knep av rang. Ropte hurra for å ta Vegsund-Breivika ut av bypakke Ålesund, ut av NTP forsvant den også. Fikk samtidig Eksportveien over til Nye Veier. Mye for å rydde plasse for Vik-Molde på E39 budsjettet.
      Alt dette tapte fylket enormt på. Nå må vi rykke tilbake til start. Få Breivika-Vegsund inn igjen på NTP og budsjettet for E39 snarest. -Der ligger allerede Volda tunellen. Sammen med E39 gjennom Batnfjorden vil der totalt sett bli mange mindre prosjekter som belaster E39 budsjettet i årene fremover. Tallmessig omkring 10 milliarder bare for disse .
       
       
      Dersom nye prosjekter som kan korte inn reisetiden mellom Kristiansand og Trondhjem skal nevnes, så er jo Nordfjordbrua det desidert viktigste. Korter inn reisetiden med omkrig 45 minutter og fjerner utfordringene med Utvikfjellet og kjøring inn ut av fjordarmene.
      Slik sett kan det være fornuftig at E136 Ålesund-Dombås eller korridor 6D på riksveinettet blir overlatt til Nye Veier as. -Men da med en vesentlig forutsetning.
      Det er at vi rykker tilbake og bruker tallen og estimatene fra 2017 for hva som trengs av midler for E136 Ålesund-Vestnes. Tallmaterialet viser klart at reduksjonene på MA totalkalkyler ble tatt på fastlandet på Sunnmørsiden. Alt vesentlig på felles strekningen med E136. Det er vel neppe fordi der fremkom klokere løsninger. Det er ene og alene å skjære til beinet på E136 for at det i det heile tatt skal være mulig å holde liv i Møreaksen. Der finnes mange triks i Ludo. Dette er et av slike.

      Fakta om kostnadsreduksjonene
      •    E39 Breivika-Digernes: Kostnaden blir redusert fra 7,2 til 1,6 milliarder kroner (minus 78 prosent)
      •    E39 Digernes-Ørskogfjellet: Kostnaden blir redusert fra 6,9 til 4,0 milliarder kroner (minus 42 prosent)
      •    E39 Ørskogfjellet-Bolsønes: Kostnaden blir redusert fra 25,4 til 17,5 milliarder kroner (minus 31 prosent)
      •    Samlet kostnadsreduksjon for Møreaksen: Fra 39,5 til 23,1 milliarder kroner (minus 41,5 prosent)


      BYPAKKE MOLDE
      Siden MA er lagt død for en god del år fremover bør dere få beina på bakke og få i gang igjen Bypakke Molde. Nå har Ålesund og Krisitansund fått sien bypakker for å bedre kollektiv/gang/sykkel til fordel for miljøet. Dersom Molde ikke skal sakke akterut i denne utviklingen bør bypakken Molde snarest komme i gang igjen. 
      Da med de samme vilkårene  for finansiering som de øvrige bypakkene i fylket.

      TAKK FOR TILBUDET
      Det du avslutningsvis inviterte til et samarbeid om må jeg dessverre takke høflig nei til. Som styreleder i Sunnmøre på rett vei har vi som formål å arbeide for fremme bevilgninger for veiene mellom fjordkryssingene i fylket de neste 10 årene. Da uten å ha som formål å snakke ned fjordkryssingen, men først å fremst for å få på plass fakta for de rette veiene og rekkefølgene til å dekke dagen skrikende behovet av fornying og ikke fremtidens vyer om store «fellesmarkeder».
      At jeg la meg inn i denne diskusjonen må sees som et unntak fra regelen.
       
      -BYER, VEIER, REGIONER BYGGES IKKE BASSERT PÅ TRO HÅP OG KJÆRLIGHET.
      -MEN PÅ FAKTA


      Lykke til med debatten i året som kommer.
      Håper den blir noe mer faktabasert enn det som har vært så langt. 


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 dager siden
      @Arne Almaas Samferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott at du viser til den store trafikken på Møreaksen. Langt mer enn gjennom Romsdalen på Eksportveien. Når det gjelder strømforbruk, er følgende en tankevekker:

      Min påstand er at Møreaksen blir et bærekraftig, samfunnsnyttig og miljøvennlig prosjekt. Flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden passerer Ørskogfjellet på sørsiden og reiser øst for fergeleiet i Molde på nordsiden av fjorden. Da er en strekning mellom Ørskogfjellet og Bolsønes den representative strekningen å sammenligne Møreaksen med dagens trasé, siden strekningene videre er den samme for begge alternativene, fortsatt ferge eller Møreaksen.
      Strømforbruket mellom disse endepunktene med dagens trasé og fortsatt ferge vil være lik strømforbruket elbilene bruker på E39 mellom Ørskogfjellet og fergeleiet på Furneset, en strekning på 22 km. Så tar fergen over, og vi må da inkludere strømforbruket til fergen for å frakte bilene mellom Furneset og Molde. Så fortsetter bilene i 4 km fram til Bolsønes, der E39 igjen blir den samme for begge alternativene. Da har elbilene tilbakelagt 22 + 4 = 26 km for alternativet med ferge.
      Med Møreaksen er avstanden mellom Ørskogfjellet og Vik anslagsvis 8 km, og mellom Vik og Bolsønes 32 km. Totalt kjører da elbilene 40 km på Møreaksen mellom Ørskogfjellet og Bolsønes. Det betyr at elbilene kjører 40 – 26 = 14 km lenger på E39 med Møreaksen enn med fortsatt ferge. Om vi legger til grunn 2400 kjøretøyene som utgjør ÅDT på fergen over Romsdalsfjorden, så blir dette 2400 biler x 365 dager x 14 km = 12 264 000 km. Om strømforbruket er 0,2 kWh per km i gjennomsnitt for en el-bil, så utgjør dette 2 452 800 kWh per år. I tillegg kommer strømforbruket fra den undersjøiske tunnelen, anslagsvis 5 000 000 kWt per år. Totalt strømforbruk med Møreaksen blir da ekstra strøm til elbilene + strøm til tunnelen: 2 452 800 + 5 000 000 = 7 452 800 kWt per år.
      Om strømforbruket for fergen mellom Furneset og Molde bruker 600 kWt per tur, og det er 33 598 turer/avganger i året, så er årlig strømforbruk for fergen 33 598 x 600 kWt = 20 158 800 kWt per år. Merforbruk med fortsatt ferge på E39 istedenfor Møreaksen blir da 20 158 800 – 7 452 800 = 12 706 000 kWt per år.
      Strømbesparelsen med Møreaksen blir altså 12 706 000 kWt per år.
      Som bonus med Møreaksen, så forsvinner også strømforbruket som fergen til Gossen bruker årlig og CO2-utslippene fra dieselfergen til Otrøya. Fanatiske Møreaksen-motstandere er blinde for at disse to fergestrekningene forsvinner med Møreaksen.
      Når fergene forsvinner frigis ikke bare enorme mengder strøm, men også arbeid med å føre strøm fram til fergeleier. Det blir en stor miljøgevinst.
      Og moderne elbiler blir stadig mer energieffektive, forbruket går ned. Det viser NAF sine rekkeviddetester, både sommer og vinter. Flere bruker samme estimat som jeg har vist til, eksempelvis kraftselskaper.
      Som regnestykket viser, så er ferge et «greinalaust sløseri».
      De største flaskehalsene på våre veier er fergene, med en bom som er stengt for ombordkjøring 85% av tiden. Ferge er destruktiv distriktspolitikk.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr SVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. Er det grunn for å motarbeide dette?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 23 timer siden
      @Terje Sundsbø Logikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 18 dager siden
    Nå må Frank Sve (Frp) begynne å lytte til folket. De ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 18 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg har spurt før. Er "folk" villige å reise fergefritt uansett pris? Er dette lagt inn i spørsmålet dersom der er gjort meningsmåling?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 18 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Hvorfor skulle folk svare noe annet for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden enn de svarte i meningsmålingene for Nordøyvegen? 

      I meningsmålingene for Romsdalsfjorden ble det forøvrig lokket med "et utvidet fergetilbud". Det kommer neppe noen gang til å skje.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 18 dager siden
      @Terje Sundsbø Med andre ord, dei økonomiske realitetene skal ikkje fram i lyset
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 18 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Folket på Nordøyene sa seg villig til å betale nesten hva som helst i bompenger. De forstod at bompengeperioden er tidsbegrenset. Noen tenker på framtidige generasjoner. For dem er bompenger et skattefritt forskudd på arv.

      De økonomiske realitetene med fergedrift blir aldri belyst av motstanderne av Møreaksen. Hvilken ladeeffekt må til på elfergene, og hvor stor er nettleien for en slik effekt? Hvilken strømpris betales for det årlige strømforbruket? Er det markedspris?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 18 dager siden
      @Terje Sundsbø No taler du i tunger, dvs du er sanselaus
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 15 dager siden
    Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) aldri nevner.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 18 dager siden
    Ikke en gang Frank Sve (Frp) tror på det han skriver. Han sier at Møreaksen er ferdig finito, skrotet og forkastet, begravd for evig, vil ikke bli tatt opp av skuffen og vil aldri bli realisert. Da er det uforståelig at han så panisk fortsetter sin krampaktige kamp for å kvele meningsmotstandere. 
    Har han ikke mer vettugt å bruke tiden sin på?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 11 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse