Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 desember 2019 12:22
Del på Facebook
Ambulansefly utenfor hangaren til Babcock i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Ambulansefly utenfor hangaren til Babcock i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyteknikere kan ha lokalisert årsaken til at fire av Babcocks ambulansefly ble satt på bakken. Flyene kan være tilbake i tjeneste om kort tid.

Det bekrefter Norsk flyteknikerorganisasjon til TV 2.

– Flyteknikere mener forklaringen kan ligge i håndteringen av den nye flytypen som ble tatt i bruk i forbindelse med operatørskiftet, sier leder Andreas Sundt i Norsk flyteknikerorganisasjon.

De nye flyene har kraftigere motorer og et noe annet propelloppsett.

– Flyteknikerne tror dette kan ha påvirket flyene under innflyging slik at de har krenget og gitt en opplevelse av motorsvikt, sier Sundt.

7. desember tok Babcock fem av elleve fly ut av tjenesten etter meldinger om avvik fra piloter valgte å parkere flyene.

Krisen har ført til kraftig kritikk mot både Babcock og helseminister Bent Høie (H). Tirsdag denne uken ble fem ekstrafly satt inn.

Babcock vil verken bekrefte eller avkrefte kommentarene fra Sundt.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse