Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 februar 2020 10:46
Del på Facebook
Tidligere Avinor-sjef Sverre Quale frykter et dårligere flytilbud i distriktene når fylkeskommunene overtar ansvaret for ikke-lønnsomme flyruter. Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB scanpix
Tidligere Avinor-sjef Sverre Quale frykter et dårligere flytilbud i distriktene når fylkeskommunene overtar ansvaret for ikke-lønnsomme flyruter. Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere Avinor-sjef Sverre Quale frykter et dårligere tilbud for passasjerene når fylkene overtar ansvaret for ikke-lønnsomme flyruter i distriktene.

Fram til nå har de såkalte FOT-rutene, altså ikke-lønnsomme ruter som staten subsidierer, vært Samferdselsdepartementets ansvar. Men fra 1. januar ble ansvaret flyttet over til fylkeskommunene, som en del av regionreformen.

Quale sier til NRK at han frykter man med dette vil miste helheten i rutetilbudet. Både han og Luftfartsutvalget, som han leder, ville at staten skulle gjennomføre en konsekvensutredning av den politiske beslutningen før den skulle tre i kraft.

– Vi mener det burde vært gjort før man besluttet å sette ut dette ansvaret. Spesielt i grisgrendte strøk, der vi har disse såkalte FOT-rutene, er det viktig at man ser helhetlig på det, sier Quale, som peker på at en av konsekvensene kan bli oppstykking av rutetilbudet etter fylkesgrenser.

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Bent-Joacim Bentzen (Sp), avviser at dette vil bli et problem, men sier at det forutsetter at staten bevilger nok penger.

– Når vi skal ta over en oppgave, må midlene følge etter, eller så blir det jo et dårligere tilbud, sier Berntzen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse