Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
28 januar 2023 19:30
Del på Facebook
HAR VOKST: Citroën ë-C4 X bygger på Stellantis-gruppens mye brukte elbilplattform. Bilen er en større variant av kompaktbilen ë-C4, som kom for to år siden. ë-C4 X kommer i april. Foto: Produsenten
HAR VOKST: Citroën ë-C4 X bygger på Stellantis-gruppens mye brukte elbilplattform. Bilen er en større variant av kompaktbilen ë-C4, som kom for to år siden. ë-C4 X kommer i april. Foto: Produsenten

De ferske avgiftsendringene gir moms på nybilpriser over en halv million. I år kommer det en rekke nye elbiler som ruller inn under denne grensen.

Ved årsskiftet klikket det inn nye bilavgifter, med moms på bilpriser over 500.000 kroner. Med andre ord 25 prosent i avgifter på hver krone over denne summen. Dermed oppsto det et skille for elbilene, som før dette ikke hadde avgifter.

Annonse
Annonse

I 2023 kommer det en rekke nye elbilmodeller som holder seg under grensen på 500.000. De unngår vel å merke ikke vektavgiften, som slår inn fra 500 kilo.

Dette er bilene NTB har fått opplysninger om foreløpig:

Citroën ë-C4 X

Citroën ë-C4 X er en større variant av ë-C4X som kom for snart to år siden. Bilen har samme drivlinje, men er drøyt 20 centimeter lengre, totalt 460 centimeter. Det gir større innvendig plass, med et bagasjerom som tar 510 liter.

Rekkevidden er oppgitt til 36 mil, fra et batteri på 54 kWt. Bilen kommer i tre utstyrsnivåer. Prisen starter på 354.900 kroner.

Fisker Ocean

Fisker Ocean er en 477 centimeter lang SUV med sportslige trekk. Den kommer i flere versjoner.

Innstegsmodellen har forhjulstrekk og en oppgitt rekkevidde på 44 mil. De endelige spesifikasjonene – blant dem vekten – er ennå ikke helt klare. Prisen på innstegsmodellen blir rundt 390.000 kroner.

Grunnlegger Henrik Fisker sa tidligere i fjor høst at de hadde rundt 2000 bestillinger fra norske kunder, fordelt på de ulike utgavene av bilen. Den dyreste koster godt over 600.000 kroner.

Det er ventet at de første bilene er klare for levering til sommeren.

Hyundai Kona

Neste generasjon Hyundai Kona blir en del større og mer avansert enn dagens utgave. PR-sjef hos den norske importøren, Øyvind Knudsen, antar den vil havne under 500.000 kroner.

– Bilen kommer i løpet av 2023, men jeg har ikke en dato eller måned å dele enda, sier han.

Jeep Avenger

Avenger ble nylig kåret til årets bil i Europa. Den kommer til Norge i april eller mai.

Jeep er en del av Stellantis-gruppen, sammen med blant andre Peugeot og Opel. Jeep Avenger bruker samme batteri som mange andre elbiler fra Stellantis.

Batteriet i Avenger er på 54 kWt og skal gi en rekkevidde på 40 mil. Bilen har forhjulstrekk, er 408 centimeter lang og har en bakkeklaring på 20 centimeter.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Prisen er ikke klar, men Avenger vil havne godt under momsgrensen.

Jac e-JS4

Jac er et nytt kinesisk merke i Norge. Det er RSA som er importøren. De har fra før av blant annet Maxus og Byd i porteføljen.

Jac e-JS4 er en mellomstor elektrisk SUV. Batteripakken er på 66 kWt, og rekkevidden skal være 43 mil. Prisen er 374.900 kroner.

Ifølge Automotive News ser modellen ut til å være identisk med en ny russisk bil, Moskvich 3, som også er utviklet av det kinesiske selskapet Jac.

Mini Cooper SE

Den nye Cooper SE-utgaven til Mini var på vintertesting på nordisk jord forrige vinter. Foreløpig vil ikke den norske importøren si noe konkret om når bilen er klar. Det virker imidlertid som den ikke er langt unna en produksjonsstadiet.

Hvilke spesifikasjoner Mini Cooper SE kommer til å ha, er heller ikke offentliggjort.

Nio ET5

ET5 er en 479 centimeter lang sedan med coupélinjer. I utgangspunktet koster bilen over 500.000 kroner, men Nio har en særegen løsning der man kan leie batteriene. Da kommer bilen på 429.000 kroner, mens den månedlige leien er 1399 kroner for batteriet på 75 kWh og 1999 kroner for 100 kWh. Rekkevidden er henholdsvis inntil 46 mil eller inntil 59 mil.

Ifølge importøren er planlagt lansering i Norge i mars.

Opel Astra

Den nye generasjonen Astra kom i fjor, og til våren kommer modellen med elektrisk drivlinje. Den vil først leveres med fem dører i et kompaktbilkarosseri, mens stasjonsvognen er ventet mot slutten av året.

Batteriet er det samme som man blant annet finner i Jeep Avenger. Det skal gi en rekkevidde på 41 mil. Bagasjeromsvolumet i stasjonsvognen er 516 liter.

Peugeot 308

Peugeot 308 følger samme takt som Opel Astra: Tredje generasjon Peugeot 308 kom i fjor vår, mens varianten med elektrisk drivlinje kommer til sommeren.

Nok en gang er det Stellantis-gruppens batteri på 54 kWt som brukes. I e-308 blir rekkevidden i overkant av 40 mil.

I likhet med Opel Astra kommer Peugeot e-308 både som kompaktbil og stasjonsvogn. Både Astra og e-308 skal få en utsalgspris som unngår moms.

Smart #1

Bilmerket Smart er deleid av Mercedes-Benz og Geely. Det er ventet at Smart #1 kommer på det norske markedet i løpet av 2023, ifølge den norske importøren.

Smart #1 skal ha en batteripakke på 66 KWt og rekkevidde på inntil 44 mil. Både bakhjulstrekk og firehjulstrekk skal bli tilgjengelig.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse