Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
29 januar 2023 19:30
Del på Facebook
SLUTT: Mercedes E-klasse, drosjebilen over alle drosjebiler, forsvinner fra merkets utvalg i Norge. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SLUTT: Mercedes E-klasse, drosjebilen over alle drosjebiler, forsvinner fra merkets utvalg i Norge. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

En lang rekke av Mercedes’ modeller med fossilmotor tas ut av det norske sortimentet.

Mercedes har tidligere uttalt at all ny utvikling når det gjelder kjøretøyarkitektur, vil være elektrisk fra 2025. Den norske importøren tar allerede nå grep for å vri utvalget i en mer elektrisk retning.

Annonse
Annonse

I løpet 2023 skal A- og B-Klasse, GLA, GLB, CLA, C- og E-Klasse fases ut. Det betyr at det kun er noen store SUV-modeller, luksusbilen S-klasse, sportsbilen SL og enkelte AMG-modeller som er tilgjengelig som fossilbiler i Norge.

– Med bakgrunn i målsettingen om elektrifisering fra fabrikkens side, er det naturlig at vi i Norge nå akselererer ambisjonene ettersom vi har et marked som gjør det mulig, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.

Få på lager

På bilmerkets hjemmeside er modellene som skal tas ut, allerede borte. Importen av disse modellene har stoppet, så hvis man ønsker seg en av dem, haster det.

Annonse
Annonse

– Av modellene som forsvinner fra porteføljen, er det kun et fåtall biler igjen på lager, sier André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos Mercedes-importøren.

Basert på merkets salg i Norge er ikke utfasingen overraskende. I fjor hadde Mercedes en vekst på 17 prosent, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Elbilandelen var 82 prosent, mot 64 prosent året før. Og modellene som tas ut, var knapt synlige på statistikken.

Andre merker

Mercedes er langt fra det første merket som fjerner fossilmodeller fra sortimentet i Norge: Volkswagen kunngjorde i fjor sommer at 2023 blir siste år med noe annet enn elbiler. Subaru har tatt ut alle fossilmodellene og kjører på med én bilmodell, elbilen Solterra. Hyundais portefølje er rent elektrisk fra 2023. Ford har sluttet med modeller som Fiesta og Focus, og har i dag kun tre fossil SUV-er på menyen, mens elbilen Mustang Mach-E sto for rundt 80 prosent av fjorårets salg.

Det totale norske bilsalget forteller den samme historien. 79 prosent av nybilene som ble levert ut her i landet i fjor var elbiler, mot 64 prosent året før.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse