Polestar 2 er en populær bil i Norge. Med ferske oppgraderinger i batteri og energieffektivitet kan bilen runde 60 mil før du må lade.
Det er tre år siden Polestar rullet ut sin første elbil i Norge. Siden den gang har over 12.000 nordmenn skaffet seg Polestar 2, noe som gjør den til den tiende mest populære personbilen i treårsperioden.
Nå har Polestar 2 fått en større oppgradering, mest på det tekniske, men også utseendemessig - med tett plate i stedet for juksegrill i fronten.
Langt viktigere er økt batterikapasitet, kraftigere motor og at utgavene med trekk på én aksling har gått fra forhjuls- til bakhjulstrekk.
Bilen vi tester, er en Long Range Single Motor, noe som betyr bakhjulstrekk og det største batteriet på 82 kWt, fire mer enn tidligere. Effekten er økt fra 231 til 299 hestekrefter. Den oppgitte rekkevidden er på 63 mil - åtte mil mer enn utgaven den erstatter.
Gjerrigere
I brosjyren opplyser Polestar at bilen skal bruke 1,71 kWt per mil. Over en tur på 62 mil, med mye motorvei, opplevde vi at bilen ble gjerrigere enn selskapet forteller.
Vi hadde et snitt på 1,64 kWt per mil, så det er helt klart mulig å runde 60 mil. Men som de aller fleste brukerne valgte vi å lade underveis, i forbindelse med hvilepause.
Med 35 prosent igjen på batteriet startet ladeøkta på 160 kilowatt og holdt seg på 100-tallet fram mot 80 prosent. Det er absolutt godkjent.
Som en bonus har bilen også ladeluke på venstre bakskjerm, noe som gjør at den passer som hånd i hanske på en Tesla-lader.
4x4 mest populær
Prismessig ligger en Polestar 2 av samme type som testbilen cirka 50.000 kroner under versjonen med firehjulstrekk. Den går også noen mil lengre. Prisdifferansen mellom bakhjuls- og firehjulstrekk er med andre ord ikke så liten, men så langt har det vist seg at nordmenn virkelig ønsker seg trekk på alle fire hjulene. Tre av fire Polestar som er solgt her til lands, er med firehjulstrekk.
Dette har naturligvis med vinteregenskaper å gjøre. For det er ikke til å komme ifra at såpass sterke biler med kun bakhjulstrekk kan være litt vel spennende på vinteren. Ikke minst er risikoen for å sette seg fast i en helt annen skala med bakhjulstrekk. Det er så definitivt også tilfellet med tilsvarende Tesla Model 3 - en modell som naturligvis er den store konkurrenten til Polestar 2.
Tesla Model 3 og Polestar 2 er omtrent like i størrelse og har sine ulike fordeler og ulemper. Den mest åpenbare fordelen til Model 3 er prisen: Det er ikke lange avstanden fra en Polestar 2 med bakhjulstrekk og stort batteri - i hvert fall ikke hvis man legger på litt ekstrautstyr - til en Model 3 Long Range med trekk på alle fire.
Delikat
Så til Polestar-fordelene. Polestar 2 har mange elementer som gjør den til en langt mer delikat opplevelse. Interiøret er stilig, i fine materialer og langt mer forseggjort enn i en Model 3. I tillegg har den stor bakluke, ikke et lite koffertlokk som Model 3. Understellet til Polestar er hyggeligere satt opp enn hos Tesla - det er mykere og serverer en langt mer komfortabel tur hvis underlaget er rufsete. Det gir samtidig en mindre morsom bil. Model 3 har mye skarpere kjøreegenskaper, men det er grunn til å tro at de aller fleste som kjøper en bil som dette, vil sette komfort over muligheten til å ta en sving flatt i høye hastigheter.
Akkurat som hos Tesla er Polestar-versjonen med bakhjulstrekk ikke nærheten av like sprek som den med firehjulstrekk. Men for all del, mer enn frisk nok. Null til hundre på 6,2 sekunder har aldri vært treigt.
Fikse løsninger
Det er lett å trives i Polestar 2. Som hos opphavet, Volvo, er både setekvalitet og ergonomi i stjerneklasse. Polestar har også lagt ned mye arbeid i å gi interiøret en «skandinavisk» tøtsj, både i utforming, materialer og farge. Det er ryddig og elegant. Det man må være klar over, er at bakseteplassen er kompakt. Det merkes allerede når man skal sette seg inn via en døråpning som er temmelig smal. På den annen side har bilen flere fikse løsninger: Den har frunk, et stort rom under bagasjeromsgulvet. Og testbilen kan trekke en henger på 1,5 tonn, ha taklast, og det er skiluke i baksetet.
Manøvrering
En markant forskjell mellom Polestar 2 og Tesla Model 3 er sikten ut fra førerplass. Skulderhøyden i Polestar er mye høyere, dermed er det vanskeligere å full oversikt over hvor bilen starter og slutter. Et 360-kamera kompenserer for noe av dette, men en Model 3 er mye enklere å manøvrere i trange farvann.
Som en mellomstor elbil med solid rekkevidde er det mye fint med Polestar 2. Men konkurransen fra både versjonen med firehjulstrekk og Tesla Model 3 er sterk. Derfor vil denne oppgraderte varianten neppe kapre særlig flere kunder enn utgaven den erstatter.
Tekniske data
Polestar 2 Long Range Single Motor
Pris: 458.863 kroner
Pris testbil: 548.263 kroner
Motor: Elmotor. 299 hk 490 Nm
Batteri: 82 kWt
Maksimal ladefart: 205 kW
Rekkevidde: 635 kilometer
Forbruk: 1,71 kWt/mil
Toppfart: 205km/t
0-100: 6,2 sekunder
Mål (LxBxH): 4606/1859/1479 mm
Bagasjeplass: 405/1095 liter
Vekt: 1994 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo
Pluss og minus
+
Kvalitetsfølelse
Rekkevidde
Komfort
–
Pris med utstyr
Kundene vil ha 4x4