En flaskehals i elbilutbredelsen i Europa er fraværet av billige biler, sier konsernsjefen i Volkswagen.
Thomas Schäfer, konsernsjef i Volkswagen, var i Norge for første gang i forbindelse med den norske importørens 75-årsjubileum.
– Norge viser at det kan gjøres, noe som igjen gjør at andre følger etter, sier han om elbilenes utbredelse her til lands.
Schäfer legger understreker at rammevilkårene i Norge har vært bedre enn det er mulig å få til i andre land – som for eksempel høye avgifter på fossile biler og tilgang på ren strøm. Samtidig er han ikke i tvil om at flere land vil følge etter, men i ulikt tempo. En nøkkel for utbredelsen av elbiler i Europa er prisen.
– Dagens elbiler er for dyre. Vi trenger biler som koster rundt 25.000 euro, sier Schäfer.
For Volkswagen-konsernet vil en slik bil være på veien i 2025 når Cupra, Skoda og Volkswagen kommer med elektriske småbiler basert på samme plattform. Konkurransen fra kinesiske merker, som har kommet i mengder de senere årene, overrasker ham ikke.
– Tidligere har japanske og koreanske merker kommet til Europa, nå er det de kinesiske. Europa er det mest lønnsomme kontinentet å selge biler på. Konkurranse er fint, men det er klart at ikke alle kan vinne, eller overleve, konkurransen.
Har ikke levert
For Volkswagen-konsernet har det gått litt trått de siste årene, mens Tesla har spist seg inn på markedet. Schäfer mener noe av årsaken til at Tesla har tatt så store markedsandeler, er at de har klart å levere biler. Det har Volkswagen og flere andre produsenter slitt med de siste to årene, blant annet på grunn av delemangel. Som en følge av dette har Volkswagen-aksjen har falt kraftig det siste året.
– Noen ganger vinner man, andre ganger taper man. Samtidig er det vanskelige tider nå, med dyrtid, høye energikostnader og krig, det hjelper virkelig ikke. Men vi må levere det vi lover, og det har vi ikke klart, innrømmer han.
Tesla har, parallelt med at de har tatt store markedsandeler i Norge og Europa, satt ned prisene på sine produkter. Schäfer sier de ikke vil bli med på en priskrig.
– Da reduserer vi heller volumet.
Han understreker også at bilene som skal selges i Europa, skal bygges her.
– Det gir ingen mening å gjøre det på andre kontinenter, ikke minst med tanke på transport og forurensning.
Schäfer tror elbilene vil dominere i Europa mot slutten av tiåret, men sier det fortsatt er stor etterspørsel etter biler med forbrenningsmotor i mange land. Av den grunn har Volkswagen nettopp lansert en ny Passat, men den kommer ikke til Norge.
Sjefen for den norske importen, Ulf Tore Hekneby, sier de fra 2024 kun skal selge elbiler her til lands.