Er det mulig å få tak i en ny familie-elbil til under 350.000 kroner? Ja, mener eksperten, hvis du firer litt på kravene.
I databasen til Opplysningsrådet til Veitrafikken, Kjøretøydata, er det 19 ulike elbilmodeller som koster under 350.000 kroner. En del av disse er selvsagt småbiler, men man finner også kjøretøy som kan fungere for familier.
For øvrig er det ikke stort av biler med fossilmotor i dette prissegmentet, bare seks forskjellige – alle ganske små og fra japanske produsenter som har få eller ingen elbiler.
– Når det gjelder familiebruk, setter jeg minimumsgrensen for bagasjevolum ved 400 liter, selv om det kommer an på hvor disiplinert man gjør pakkejobben, sier Ståle Frydenlund, testsjef i Elbilforeningen.
Av de 19 bilene på listen er det Citroën e-C4 X, Hyundai Kona, MG5, MG ZS EV og Nissan Leaf som har kapasitet på 400 liter eller mer. Et annet element er at flere av bilene som koster under 350.000 kroner, ikke kan ha mer enn fire om bord, noe som med andre ord kan være lurt å sjekke hvis man fra tid til annen trenger plass til fem.
Tilhenger
– På tilhengersiden er det jevnt over lite å skryte av blant disse modellene. Enten kan de ha tilhenger med lav vekt eller ingenting, sier Frydenlund.
Kun sju av de 19 bilene er typegodkjent for tilhenger, men en god del kan ha sykkelholder.
– Hyundai Kona og Kia e-Soul kan trekke en liten tilhenger på 300 kilo, mens taklasten er solide 100 kilo. Ellers er normalen for taklast i dette utvalget mellom 50 og 80 kilo. Sjekk hva som gjelder for bilen du eventuelt er interessert i, råder han.
Når det gjelder tilhengervektkapasitet hos de 19 modellene, er MGs modeller best, alle med 500 kilo.
– Men Volvo EX30, som kommer til neste år, blir kongen på haugen med tanke på tilhengerkapasitet i denne prisklassen. 1200 kilo er solid her.
EX30 har i tillegg god teoretisk maks ladefart, men begrenset bagasjeplass med 318 liter.
Rekkevidde
– Honda e-Ny1, som nettopp er lansert, leverer verken på taklast eller tilhengerfeste, til tross for at den kan romme en familie som pakker nøysomt. Det er med andre ord viktig å avklare behovet før man vurderer denne gruppa nærmere. Er det viktigst med rekkevidde, ladefart, plass til folk og bagasje, eller evnen til å trekke en tilhenger?
Ingen av bilene har spesielt lang rekkevidde. Sju av dem går over 40 mil. Heller ikke ladefarten er på topp – de to som har best kapasitet, er MG4 og Volvo EX30, begge med 135 kilowatt. Men et poeng her er at bilene ikke har så store batterier, noe som gjør ladefart mindre viktig.
Veteranen i gruppa, Nissan Leaf, er god på plass, med et bagasjerom som tar 435 liter og mye armslag for fører og passasjerer.
– Den henger generelt godt med på alt utenom taklast, tilhenger og ladefart. Hvis du sjelden kjører langt, og generelt ikke krever veldig mye tech i bilen, kan den rimeligste utgaven av Leaf duge.
De beste
Frydenlund mener Kia e-Soul og nye Hyundai Kona, som nettopp har blitt lansert, er nesten best på familiefaktoren blant bilene i prisklassen. Men de når ikke helt til topps.
– I dette utvalget blir det ikke feil å hevde at MGs modeller egner seg best som familiebiler, siden de jevnt over scorer best på sentrale familiekvaliteter. De tåler langtur godt, har overveiende anstendig ladefart og rommer til dels mye bagasje – særlig ZS-modellen. Og samtlige kan trekke en telthenger.
Med MG4, som kan leveres med to ulike batteristørrelser, må man fire litt på kravet med bagasjeplass, den tar 363 liter. Samtidig mener Frydenlund at den leverer svært godt på et annet parameter som betyr mye for mange.
– MG4 imponerer med solid ladefart, også vinterstid, og kan derfor tilbakelegge lange avstander effektivt.
Billige biler med familiepotensial
Ingen av bilene til under 350.000 kroner har alt man forventer av en familiebil i dag. Men flere har mer en nok av egenskaper til å fungere for de aller fleste. Dette er bilene Ståle Frydenlund særlig trekker fram:
- MG4
- MG5
- MG ZS EV
- Hyundai Kona SR
- Kia e-Soul
- Nissan Leaf
- Volvo EX 30
Elbiler under 350.000 kroner
Modell | Startpris | Rekkevidde i kilometer | Ladefart i kilowatt |
---|---|---|---|
Citroën ë-C4 | 318.900 | 357 | 100 |
Citroën ë-C4 X | 343.900 | 360 | 100 |
Fiat 500 | 308.900 | 323 | 85 |
Honda e | 288.900 | 222 | 100 |
Honda e.NY1 | 347.000 | 412 | 78 |
Hyundai Kona SR | 321.000 | 305 | 100 |
Jeep Avenger | 338.900 | 400 | 100 |
Kia e-Soul 39,2 kWt | 334.900 | 276 | 50 |
Mazda MX-30 | 277.400 | 200 | 50 |
MG4 Standard | 273.000 | 350 | 88 |
MG4 Luxury | 333.400 | 435 | 135 |
MG5 | 337.090 | 400 | 87 |
MG ZS EV LR | 307.090 | 440 | 92 |
Mini Cooper SE | 292.100 | 231 | 50 |
Nissan Leaf 39 kWt | 232.900 | 270 | 50 |
Nissan Leaf 59 kWt | 284.070 | 385 | 50 |
Opel Corsa-e | 313.900 | 359 | 100 |
Peugeot e-208 | 310.900 | 362 | 100 |
Volvo EX30 RWD | 312.000 | 344 | 134 |
Kilde: Kjøretøydata og importørene