Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 april 2020 10:56
Del på Facebook
Over 400.000 er nå helt eller delvis arbeidsledig i Norge, ifølge nye tall fra Nav. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Over 400.000 er nå helt eller delvis arbeidsledig i Norge, ifølge nye tall fra Nav. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Koronakrisen har sendt nye tusener inn i Nav-køen. I alt er 412.000 personer nå registrert som helt eller delvis arbeidsledige.

Det utgjør 14,7 prosent av arbeidsstyrken.

– Vi har sett en drastisk forverring av arbeidsmarkedet den siste måneden. Svært mange er blitt permittert, og det er nå over 400.000 personer som er registrerte som arbeidssøkere hos Nav, sier arbeids- og velferdsdirektør Sigrun Vågeng.

Ved utgangen av mars var 301.000 personer registrert som helt ledige. Det utgjør 10,7 prosent av arbeidsstyrken.

Bruttoledigheten, det vil si summen av helt ledige og arbeidssøkere på tiltak, var på drøyt 314.000 personer. I tillegg er over 97.000 registrert som delvis ledige, noe som gir en totalsum på 412.000 personer.

Antall delvis ledige har økt med 274 prosent siden februar. Nær ni av ti nye arbeidssøkere i mars oppgir permittering som årsak til at de melder seg hos Nav.

I Oslo er nå 53.453 personer helt uten arbeid. Det utgjør 13,8 prosent av arbeidsstyrken i hovedstaden. Oslo er fylket med den høyeste arbeidsledigheten.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse