Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 mai 2020 11:50
Del på Facebook
Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum utfordret samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om Hurtigruten i spørretimen onsdag. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum utfordret samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om Hurtigruten i spørretimen onsdag. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum ber staten gripe inn for å redde Hurtigruten.

– Hurtigruta må reddes nå, sier Vedum.

Han viser til at regjeringen denne uka sa nei til mer statlig kjøp av ruter fra Hurtigruten.

Det får Vedum til å reagere kraftig.

– Det er nå knapt mulig å komme seg fra og til Finnmark med fly. I går stanset regjeringen Nord-Norge-banen. På toppen av dette gir den altså beskjed til Hurtigruten om at den ikke får nødvendig støtte. Høyre svikter Nord-Norge fullstendig, sier Vedum.

Han utfordret samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) på saken i den muntlige spørretimen på Stortinget onsdag.

Hareide svarte at regjeringen jobber for å få Hurtigruten i gang igjen, men at han er redd for å sette Hurtigruten i en vanskelig situasjon med tanke på reglene for statsstøtte. Samtidig er det slik at Hurtigruten allerede får 856 millioner kroner i året i støtte fra staten, påpekte Hareide.

Den støtten har regjeringen ikke rørt selv om Hurtigruten har gått ned fra elleve båter til to båter, og selv om ruten er forkortet, understreket han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse