Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 juli 2020 17:09
Del på Facebook
Skipstrafikken i Arktis øker stadig. Krevende manøvreringsforhold gjør at Kystverket nå lanserer den nye informasjonstjenesten ArcticInfo. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / Scanpix
Skipstrafikken i Arktis øker stadig. Krevende manøvreringsforhold gjør at Kystverket nå lanserer den nye informasjonstjenesten ArcticInfo. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / Scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjøsikkerhet i de nordlige havområdene skal forbedres med Kystverkets nye informasjonstjeneste ArcticInfo.

Nettstedet gir informasjon om forholdene i de arktiske farvannene, samt hjelp til å ta beslutninger som sikrer tryggere seilas. Målet er å redusere faren for uønskede hendelser og ulykker.

– Økende skipstrafikk i en region med mange begrensninger og utfordringer setter større krav til planlegging, sikkerhet og beredskap, sier avdelingsleder Jon Leon Ervik i Kystverket, ifølge nettstedet BarentsWatch , som er underlagt Kystverket og Samferdselsdepartementet.

– Vårt ønske er å tilby et stadig bedre verktøy som kan støtte navigatører i å ta veloverveide og trygge valg underveis, understreker han.

«Tjenesten er spesielt rettet mot fiskebåter, cruisetrafikk og forsknings- og ekspedisjonsfartøy som trafikkerer i arktiske områder», opplyser BarentsWatch.

ArcticInfo erstatter tjenesten ArcticWeb.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse