Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 juli 2020 12:51
Del på Facebook
Kleven Verft i Ulsteinvik bekrefter at en kontrakt om bygging av et forsyningsskip er kansellert. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Kleven Verft i Ulsteinvik bekrefter at en kontrakt om bygging av et forsyningsskip er kansellert. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er en kontrastfylt dag for Kleven Verft med ny norsk eier, 200 ansatte tilbake i jobb, grønn omstilling, samt tap av kontrakt og opptil 70 arbeidsplasser.

Overtakelsen av Kleven Verft i Ulsteinvik kommer med en bismak etter at det tirsdag ble klart at rederiet bak ett av de to byggeprosjektene ved Kleven Verft har kansellert kontrakten.

Daglig leder Kjetil Bollestad bekrefter overfor E24 at kanselleringen fra det canadiske rederiet Atlantic Towing Shipping vil bety tap av opptil 70 arbeidsplasser.

Ifølge nettstedet Nett.no ble kanselleringen bekreftet allerede fredag 10. juli, og det førte til at flere interesserte kjøpere av konkursboet til Kleven trakk seg. Til slutt var det Green Yard Group som natt til tirsdag fikk en avtale på plass.

200 ansatte tilbake i jobb

– Det var en thriller til det siste, sier Klevens bostyrer Bjørn Hamre, som ifølge nettstedet høstet applaus på allmøtet på verftet tirsdag morgen. Kleven Verft har rundt 440 ansatte.

Kjetil Bollestad, som blir sjef for Green Yard Kleven, sier den første gruppa av rundt 200 tidligere ansatte ved Kleven Verft får tilbud om kontrakt hos Green Yard Kleven denne uka.

Hvor mange det blir i neste omgang, kommer an på oppdragsmengden og om de klarer å finne et rederi som vil overta og få bygd ferdig det kansellerte forsyningsskipet hos Green Yard Kleven.

Grønt skifte

Agder-baserte Green Yard Group satser hardt på resirkulering av skip, men understreker at de ønsker å fortsette å bygge skip ved Kleven. Både økonomer og ordføreren i Ulsteinvik stiller seg positive til omstillingen.

– Fremtiden for skipsfart ligger i å ha en grønn profil. Innenfor skipsfart satses det allerede mye på en grønn profil, sammenlignet med mange andre bransjer. Derfor tror jeg det kan være bra med en slik eier, sier professor i økonomi ved NHH Ola Honningdal Grytten til Sunnmørsposten.

– Det viktigste for oss er at de fleste arbeidsplassene blir ivaretatt, og at vi nå får satt drift på Kleven, slik at vi greier å opprettholde den kompetansen som er der, sier ordfører Knut Erik Engh (Frp) i Ulsteinvik kommune til NTB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøListhaug i Ålesund i går om satsinga: ""Fjerning av formuesskatten, opprydding når det gjelder Helseplattformen – og prioritering av strekningene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet er du som ikkje vil forstå. Eit nytt fergeleie på Reknes er ikkje meir utsett enn fergeleiet på Sulesund, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er irrelevant å sammenligne Reknes med Sulesund, når dagens fergeleie ligger i Grandfjæra. Du er stadig ute og ror.Det ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer er ikkje meir verutsett på Reknes enn på Sulesund .Uansett, dei økonomiske tyngdelovene vil slå inn også etter eit ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEndringer og utsettelser av planer er kostbart. En kostnad utelukkende påført av de som vedtok utsettelse. Derfor ønsker H å ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse